Carl-Johan Bonnier får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 25 april mottog Carl-Johan Bonnier, styrelseordförande i mediakoncernen Bonnier, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Näringslivsmedaljen delas ut av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Högtidstalare vid mötet är professor Martin Ingvar.

Carl-Johan Bonnier om medaljen
- Att få Näringslivsmedaljen är mycket hedrande och entusiasmerande. Patriotiska Sällskapet gör en hedervärd insats genom att uppmuntra bra familjeföretagande med sin medalj.

Carl-Johan Bonnier har utvecklat den familjeägda Bonnierkoncernen, från 1992 som koncernchef och från 1998 som styrelseordförande. Under denna tid har tekniska paradigmskiften skett bort från Guthenbergs 1400-talsteknik in i en digital mediavärld. Samtidigt har antalet delägande familjemedlemmar mångdubblats, vilket ställt särskilda krav på ledarskap för sammanhållning.
Koncernens verksamhet, eller åtminstone delar av den, är välkänd för de flesta. Den omfattar bl a böcker, dagstidningar, tidskrifter, SF Film och biografer, TV4 samt ett antal digitala verksamheter.
Bonnierkoncernens omsättning är 17 miljarder kr i Sverige och 32 miljarder kr totalt. Antalet anställda i Sverige är 5 500 och totalt det dubbla, 11 000 personer. Koncernens omsättning är 5 gånger större och antal anställda dubbelt så många som då Carl-Johan tog över för 20 år sedan.

Jag är nöjd med att vi hittat en form för att hålla ihop verksamheten
-
Mediekonglomeratet Bonnier vill vara den mest attraktiva arbetsgivaren för branschens kreativa talanger. Ett redaktionellt oberoende och stor självständighet för redaktörer och entreprenörer är viktigt i den decentraliserade koncernen.

- Ett stabilt långtsiktigt ägande utgör en solid bas för den fortsatta utvecklingen av Bonnier. Ett aktieägaravtal håller ihop ägandet mellan de 76 delägarna i koncernen. Bara 2% av aktierna har omsatts internt sedan avtalet skrevs 1998, alla vill vara med. Det är helt enkelt roligt med underhållning och nyheter säger Carl-Johan Bonnier.

Övriga mottagare är Leif och Rolf Abdon, Abdon Finax AB, Helsingborg, livsmedelsproduktion
Maria Erixon Levin, Nudie Jeans AB, Göteborg, mode
Christina Hamrin, Herenco AB, Jönköping, emballage, media
Cristina Stenbeck, Investment AB Kinnevik, Stockholm, media

Carl-Johan Bonnier, 070-590 63 07, cj@bonnier.se

- Patriotiska Sällskapet gör en hedervärd insats genom att uppmuntra bra familjeföretagande med sin medalj.
Carl-Johan Bonnier