Erik Molinder får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 10 april mottar Erik Molinder ägare av Melanders Fisk AB, Näringslivsmedaljen. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap.
Medaljen överlämnas av Prinsessan Christina vid det Kungliga Sällskapets årshögtid på Riddarhuset. SvT:s VD Eva Hamilton håller högtidstalet ”Du sköna nya medievärld”.

Erik Molinder om medaljen
– Det är hedrande och spännande att få Näringslivsmedaljen.

Jag tackar bra samarbetspartners och medarbetare som varit lika hängivna som jag själv, säger Erik Molinder.

Erik Molinder är mannen bakom varumärket och företag Melanders Fisk.

Erik började som 13-åring som springschas och diskare i Östermalmshallen. Som 16 åring bestämde han sig för att skaffa en fiskbutik. Det skedde 9 år senare då han köpte Melanders Fisk 1988. Verksamheten hade 2 anställda.

Koncernen består idag av 7 fiskbutiker samt 9 restauranger där ibland anrika Wedholms fisk och Tysta Mari. Därutöver ingår den delägda restaurangkoncernen Stockholms restauranger och värdshus med bl a Ulla Winbladh, Stockholm fisk, Edsbacka värdshus och senast Konstnärsbaren.
Melanders Koncernen omsätter idag 200 Mkr och har över 500 personer anställda, vilket motsvarar 160 heltidstjänster.

– Marginalsnåla verksamheter är svåra att driva
– Jag älskar mat och ser verksamheten som ett sätt att leva. Helt underbart i vissa tider. Medan det är mycket svårt att överleva konjunkturnedgångar i marginalsnåla branscher. Jag har varit med om 5 konjunkturnedgångar. Är man inte ödmjuk i medgång, så får man ingen hjälp i motgång. Viktigt är också att arbeta med egna pengar, säger Erik Molinder.

2014 års mottagare av Näringslivsmedaljen  –  för framstående entreprenörskap
Lars Backsell och Thomas Eldered, Recipharm AB, Jordbro, läkemedelstillverkning
Lillemor och Björn Jakobson, Babybjörn AB, Solna, barnbärsele mm för barn 0-3 år
Kristoffer Jeansson och Daniel Pilotti, Ryska Posten AB, Stockholm, bud- o företagsservice
Ingvar Kamprad, IKEA AB, Älmhult, möbelvaruhuskedja
Kristina Lindhe,
Lexington AB, Stockholm, hemtextil och mode
Erik Molinder, Melanders Fisk AB, Stockholm, restaurang- och saluhallskedja
Dan Sten Olsson, Stenasfären, Göteborg, färjelinjer, metallåtervinning mm

Marie Söderhielm, Eva-Lena Grape och Marina Hansson, Åre Chokladfabrik AB, Åre
Gert Wingårdh, Wingårdh Arkitektkontor AB, Göteborg, arkitektkontor

Kungliga Patriotiska Sällskapet har sedan 1700-talet stött utvecklingen av svenskt näringsliv. Gustav III skrev under stadgarna 1772. Då handlade det mycket om jordbruket. På Carl XIV Johans initiativ delades Sällskapets verksamhet upp så en del, främst jordbrukets utveckling, fördes över till den nyinrättade Lantbruksakademien, medan bidrag till att sprida forskningsresultat mm samt belöningsmedaljer och andra hedersgåvor fortsatt handhades av Sällskapet.
- Sällskapet belönar framgångsrika entreprenörer för att inspirera andra och hedra medaljören.
Medaljen som delas ut är i 18 K guld och av första storleken med gulgrönt band. Den heter Näringslivsmedalj och är belöning för gagnerik gärning inom svensk näringsliv.

För ytterligare information kontakta Erik Molinder, 0709-581 801, erik.molinder@melanders.se
OBS! För pressmaterial och bilder vänligen besök
http://news.cision.com/se/kungliga-patriotiska-sallskapet eller kungligapatriotiskasallskapet.se