Filippa Knutsson, Filippa K får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 15 april mottar Filippa Knutsson, grundare och delägare av Filippa K, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap. Näringslivsmedaljen delas också följdriktigt ut av näringsminister Maud Olofsson. Högtidstalare vid mötet är professor Ingvar Lundberg.

Varje år tilldelas medaljen ett tiotal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, vilket Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för ett långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra. Sällskapet ger även bidrag till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning samt till sociala ändamål. Sällskapet delar också ut medaljer och hedersgåvor för uppskattad arbetsinsats. Filippa Knutsson om medaljen: – Det är en stor ära att få Näringslivsmedaljen. Men den största betydelsen för mig är att det ger mig möjlighet att ta ett steg tillbaka, överblicka det jag skapat och tillåta mig att känna mig nöjd och stolt. Ett tag i alla fall, innan jag åter dyker ner i arbetet med alla dess komplexiteter och utmaningar säger Filippa Knutsson. Motiveringen lyder: Filippa Knutsson har skapat Filippa K, med ett starkt och väldesignat varumärke, vars kärnvärden är vacker och funktionell design, miljömedvetenhet och en blandning av trendkänslighet och klassiker. Efter 17 år, har företaget en omsättning på ca 400 milj kr och 200 anställda. Vad tycker du att du lyckats med? – Att kombinera en egen designfilosofi med ett kommersiellt tänkande och att ha varit så konsekvent genom alla åren. Det kan man om det finns en tydlig filosofi i grunden. Ett välslipat varumärke är avgörande. – Modebranschen blir mer och mer komplex. Konkurrensen är stenhård. Det blir viktigare och viktigare att skapa ett varumärke som har tydliga värderingar och med en tanke och identitet som är äkta och långsiktig, säger Filippa Knutsson. Övriga mottagare är Stefan Persson, H&M, Anette Beijer och Thomas Hedberg, Titan Television, Bengt Liljedahl, Liljedahl Group, Stefan Mattsson, Mattssongruppen, Erik och Mats Paulsson, Peab, John Olov Bennmarker, Aven Bolagen, Bertil Eklund, TePe Munhygienprodukter och Ove Danielsson, Danfo. För ytterligare information kontakta Pär Zetterberg, Manager PR och Event, Filippa K, 0732-30 50 65, 08-615 7000 Kungliga Patriotiska Sällskapet, Marianne Reuterskiöld 08-611 12 62, 070-36 77 646 Marianne.Reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se OBS! För pressmaterial och bilder vänligen besök www.kungligapatriotiskasallskapet.se