Gösta Bergmedaljör uppmanar: Det är dags att Sverige skärper till sig i turistindustrin

Idag mottar Orvar Löfgren, professor i etnologi vid Lunds universitet, Gösta Berg-medaljen, som vid en högtidlig ceremoni delas ut av Johan Nordenfalk, ordförande för Kungliga Patriotiska Sällskapet. I över 200 år har Kungliga Patriotiska Sällskapet arbetat för ett bättre Sverige, genom forskningsbidrag till olika näringar samt med utdelning av belöningsmedaljer. Orvar Löfgren hedras för sin forskning, som med ett historiskt perspektiv omfattar nationell identitet och transnationella flöden, turism och resande, möten mellan kultur och ekonomi. Hans forskning bidrar till en ljusare framtid i vikande bokningslägen.

– Trots den rådande lågkonjunkturen ligger Sverige å ena sidan väl till turistmässigt eftersom vi råkar vara ett lågprisland för omgivande länder, kommenterar Gösta Bergmedaljören Orvar Löfgren, professor i etnologi vid Lunds universitet. Å andra sidan sätter just lågkonjunkturen press på de svenska aktörerna inom turistindustrin att vässa sin produkt, det krävs en lokal upprustning.

Orvar Löfgren exemplifierar sin kommentar med upplevelse- och konferensindustrin, som hållet hela Sverige levande, men som nu befinner sig i ett vikande bokningsläge. Ett sätt att motverka detta är att utveckla och förbättra eftersom det börjar bli trångt på den svenska upplevelsemarknaden när alla vill kopiera vinnarna. Kreativiteten blir lätt urholkad och fantasilös. Det är svårt att vara unik men många bakomliggande grundförutsättningar finner man i Orvar Löfgrens forskning om vardagligt liv, turism och hur vi spenderar vår tid. Hans forskning bidrar till hur aktörer ska förstå vad som är viktigt för att de närmsta åren inträda i ett uppbyggnadsskede snarare än i en vikande marknad.

Kungliga Patriotiska Sällskapets motivering till Gösta Berg medaljören är:
Orvar Löfgren tillhör landets ledande etnologer. Hans tidiga forskningsintressen som omfattar studier av de nordiska, förindustriella bondesamhället och dess familjeformer. Senare har han alltmer ägnat sig åt samtidsfrågor i ett historiskt perspektiv: nationell identitet och transnationella flöden, turism, resande och konsumtion samt hur ”den nya ekonomin” har format möten mellan kultur och ekonomi. I sin forskning har han analyserat livet i transit på flygplatser, järnvägsstationer, motorvägar, hotell och urbana offentliga miljöer samt hur nationsbygge och identitetspolitik formas i ett globalt sammanhang.

Gösta Berg, vars medalj tillkom på hans 80-årsdag 1983, stod för ett stort upplevelsepaket, en då mycket framsynt satsning, Skansen och Nordiska museet, där han var styresman/chef i många år. Han var dessutom Kungliga Patriotiska Sällskapets ordförande 1973-1988. Medaljen i hans namn är i silver med Gösta Bergs drag i profil och mottagarens namn ingraverad på kanten. Medaljens utformning är gjord av Leo Holmberg.

Ytterligare fakta om Orvar Löfgrens omfattande forskning

Orvar Löfgren har en rik forskning och många böcker, som belyser bland annat upplevelseindustrin ur många vinklar:

- ”First we take Manhattan….” om hur svårt det är att bygga ett unikt och intressant varumärke för en stad, region eller en person. Det är lätt att titta på vad de stora framgångsrika gör. Då blir man lätt en ointressant kopia och glömmer att gräva där man står efter det som är unikt, genuint och intressant.

- ”The secret lives of tourist…” om dagdrömmar samt förseningar, besvikelser som är vanliga, eftersom det är svårt att massproducera en personlig upplevelse. Det är lätt att översälja. Branschens motto har varit ”Underpromise and overdeliver”, men det är lätt att kunder uppfattar det precis tvärtom.

- ”Double homes, double lives.” I Sverige toppar vi antalet som har dubbelt boende. Antingen i en sommarstuga eller i ett hus i ett annat land. Det kan vara ett hus i Frankrike eller Spanien. Det kan vara invandrare som skapar ett boende i sitt hemland. Det gör man inte är turist men ändå ser och upplever mer, samtidigt som man har mycket ansvar, mycket att ta hand om praktiskt och ekonomiskt.

- Öresundsregionen är ett angränsande område som beforskats tvärvetenskapligt, bland annat dess inverkan på arbetsliv, boende mm.

Representanter för media är välkomna att närvara vid ceremonin som sker tisdagen den 9 december, kl. 18.00 på Nya Sällskapet,
Västra Trädgårdsgatan 6 i Stockholm.