Jan Håkansson får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 25 april mottog Jan Håkansson, ägare av fjäderfäkoncernen Blentagruppen medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj är en belöning för framstående entreprenörskap.
Näringslivsmedaljen överlämnas av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Högtidstalare vid mötet är professor Martin Ingvar.

Jan Håkansson om medaljen
- Det är en ära att få Näringslivsmedaljen, att få en uppskattning för sitt livsverk. Bakom ligger förstås vår kunniga personal. De är förutsättningen för att kunna producera en produkt av god kvalité och ha den leveranssäkerhet krävs, säger Jan Håkansson.

Jan Håkansson har under drygt 40 år byggt upp Blentagruppen. Fadern startade Blenta kycklingkläckeri, som omsatte 60 miljoner kr och hade 20 anställda, när Jan tog över. Verksamheten växte med Guldfågeln, slakteri för närliggande hönsfarmer. Ingelsta Kalkon införlivades och ett 10-tal butiker lyfter fram företagets 80 olika kalkonprodukter.

Bolagen har idag ca 800 anställda och 1,5 miljarder kr i omsättning i Sverige.

Kycklingar är också individer!
- Kycklingarna måste ha ett bra liv för att bli bra föda. Det gäller näringsriktig kost och jämn värme. God djurhållning betyder också att man kan få bra personal som blir kvar. Kontinuerlig extern kontroll från Svensk Fågel är en självklarhet, om man strävar efter att ha rent mjöl i påsen.
Hönan är inte dum. Hon är också en individ, mycket social och trivs i grupp. Placerar man henne någon annanstans i stallet, tar hon sig snabbt tillbaka till sin grupp. Är stallet halvtomt så blir halva ytan tom, eftersom de trivs relativt tätt ihop, säger Jan Håkansson.

Övriga mottagare är Leif och Rolf Abdon, Abdon Finax AB, Helsingborg, livsmedelsproduktion
Carl-Johan Bonnier, Bonnierkoncernen, Stockholm, media
Maria Erixon Levin, Nudie Jeans AB, Göteborg, mode
Christina Hamrin, Herenco AB, Jönköping, emballage, media
Jonas och Robert af Jochnick
, Oriflame AB, Stockholm, kosmetik och hudvård
Sten K Johnson, Tibia AB/Midway Holding AB, Limhamn, teknik, handel, industri
Erik Lallerstedt, Eriks AB, Stockholm, restaurangverksamhet
Dan Olofsson, Epsilon AB och Sigma AB, Malmö, teknik- respektive IT-konsultverksamhet
Cristina Stenbeck, Investment AB Kinnevik, Stockholm, media
Jan Håkansson, 0705-104070, jh@blenta.se
Kungliga Patriotiska Sällskapet, Marianne Reuterskiöld, 08-611 72 64, 070-36 77 646 Marianne.Reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se
OBS! För pressmaterial och bilder vänligen besök cisionwire.se eller kungligapatriotiskasallskapet.se

- Hönorna måste ha ett bra liv för att bli bra föda.
Jan Håkansson