Krister Olsson, ordförande och skapare av Balticgruppen och Fort Nox, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap

Den 25 april 2017 tilldelas Balticgruppens och Fort Nox ordförande och skapare Krister Olsson Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj– en belöning för framstående entreprenörskap.
Medaljen överlämnas vid en högtidlig ceremoni av Kronprinsessan Victoria vid Kungliga Patriotiska Sällskapets årshögtid på Riddarhuset.
FN:s särskilda sändebud för Syrien Staffan de Mistura håller högtidstalet.

– Varje år tilldelas medaljen ett mindre antal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, något som Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra, säger ordförande Erik Norberg.

Sällskapet ger även bidrag till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning samt till sociala ändamål med ca 15 Mkr per år. Sällskapet delar också ut medaljer och hedersgåvor för bl a uppskattad arbetsinsats.

Krister Olsson om medaljen: - Jag är riktigt glad, en bekräftelse på att man gjort något bra. Det betyder mycket för mig, säger Krister Olsson.

Motiveringen lyder: – Krister Olsson tog 1963 över familjeföretaget Olssons Värme som då omsatte 2 Mkr och som sedan vuxit till Balticgruppen. Han intresserade sig för fler branscher och flyttade verksamheten till Umeå som förblivit gruppens centrum.
Ålömaskiner köptes på 90-talet och såldes 10 år senare med 5-dubblad omsättningen på 1,2 miljarder kr.
I Balticgruppen finns fastighetsutveckling, bl a bostadsprojektet Umedalen med sin välkända skulpturpark.
Företaget omsätter 381 mkr och har drygt 100 anställda.
Därtill har satsats 800 mkr i 25 bolag inom it, ny teknik, finans och besöksnäring i Umeå. 4 miljarder kr har investerats de 5 åren i fastighetsutveckling i Umeå.
Till Umeå universitetets utveckling har 200 mkr donerats till gästprofessurer, utrustning mm.

Vad är en bra affär?
– Vi är norrlänningar, ett handslag betyder hur mycket som helst, en affär är bara bra om båda parterna är nöjda.  Öppen och ärlig är nyckelord, säger Krister Olsson.

2017 års mottagare av Näringslivsmedaljen – för framstående entreprenörskap
Anders Johansson, AJ produkter AB, Halmstad, tillverkar kontors- och lagerinredning samt industriprodukter
Tobias Lindfors, StudentConsulting AB, Luleå, rekrytering och bemanning
Gunvor Munck, Smålandslogistik AB, Nybro, transport
Krister Olsson, Balticgruppen AB, Umeå, konglomerat
Erik Sellberg, Ragnsells AB, Jordbro, återvinning och avfallshantering
Sebastian Siemiatkowski, Klarna AB, Stockholm, betalningssystem
Ann-Marie Skarp, Piratförlaget AB, Stockholm, bokförlag

För ytterligare information kontakta Krister Olsson, 070-514 0760, 090-12 07 60, krister@fort-knox.se, Marianne Reuterskiöld, Ständig sekreterare vid Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-611 72 64, 070-36 77 646, marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se

Kungliga Patriotiska Sällskapet
marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se

Kungliga Patriotiska Sällskapet är sedan 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772. Sällskapet förvaltar fonder på en 1/2 miljard kr och lämnar bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål. Med Sällskapets medaljer premieras bl a uppskattad arbetsinsats och betydande gärning. Med Näringslivsmedaljen premieras årligen nydanande insatser i näringslivet. Utmärkelsen delas ut i särskilt högtidliga sammanhang till bortåt 10 medaljörer varje år.