Leif och Rolf Abdon får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 25 april mottog Leif och Rolf Abdon, grundare av livsmedelsföretaget Abdon Finax AB, varsin medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Näringslivsmedaljen överlämnas av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Högtidstalare vid mötet är professor Martin Ingvar.

Bröderna Abdon om medaljen
- Jag är imponerad och stolt att få tillhöra den skara som fått Näringslivsmedaljen, säger Rolf Abdon.
- Ja, det är en ära att få tillhöra denna skara, säger Leif Abdon.

Bröderna Leif och Rolf Abdon äger och har byggt upp den spannmålsbaserade livsmedelskoncernen Finax under 40 år. Ett bra exempel på hur effektiva samspelta syskonpar kan vara som kompanjoner: De har med kompletterande krafter, hårt arbete och högt ställda krav skapat en livsmedelskoncern som lyckats även på mycket tuffa marknader. Finax mjöl, müsli och havreprodukter omsätter 5,8 miljarder kr, varav 1 miljard kr i Sverige, 600 000 kr i Danmark och resterande 4,2 miljarder kr i Nordamerika. I Sverige finns 450 anställda av totalt 1 150 anställda.

Vi har varit försiktiga och prioriterat balansräkningen före resultaträkningen.
- Man måste kunna sova gott på natten. Det kan man bara med en fläckfri balansräkning, hög soliditet. Vi har varit konservativt försiktiga, långsiktiga och aldrig fallit för snabba klipp.

Jag är glad åt att vi kunnat hålla ihop. Vi är väldigt olika, men det har aldrig varit några interna bråk i familjen eller småaktigheter, säger Leif Abdon.

Producera aldrig något som Du inte vill att Dina barn skall äta!
- Uppträdandet är en viktig faktor som bidrar till att vi lyckats, att aldrig kompromissa om vad som är rätt och fel gentemot kunder, anställda, leverantörer och samhället. Att uppföra sig korrekt, t ex att berätta som det är för banken, som lånat ut pengar, så att företaget har kunnat växa, säger Rolf Abdon.

Övriga mottagare är Carl-Johan Bonnier, Bonnierkoncernen, Stockholm, media
Maria Erixon Levin, Nudie Jeans AB, Göteborg, mode
Christina Hamrin, Herenco AB, Jönköping, emballage, media
Cristina Stenbeck, Investment AB Kinnevik, Stockholm, media
Leif Abdon, 0761-809210, Leif.Abdon@Finax.se; Rolf Abdon, 0761-809260, Rolf.Abdon@Finax.se
Kungliga Patriotiska Sällskapet, Marianne Reuterskiöld, 08-611 72 64, 070-36 77 646 Marianne.Reuterskiold@Kungligapatriotiskasallskapet.se

- Olika men samspelta syskon kan vara en mycket slagkraftig sammansättning av kompanjoner.
Leif och Rolf Abdon