Maria Erixon Levin får Näringslivsmedalj för framstående entreprenörskap

Den 25 april mottog Maria Erixon Levin, grundare och storägare av Nudie Jeans, medalj vid en högtidlig ceremoni på Riddarhuset i Stockholm.
Näringslivsmedaljen överlämnas av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Högtidstalare vid mötet är professor Martin Ingvar.

Maria Erixon Levin om medaljen
- Att få Näringslivsmedaljen känns fortfarande lite som att se sig över axeln och undra om det verkligen var till mig. Så klart blir jag personligen hedrad, men vill också inkludera samtliga medarbetare i mottagandet av medaljen då resan från min idé och entreprenörskap aldrig är en enmansshow. Den resan behöver man göra tillsammans för att förverkliga. Min far som lärt mig att tro på mina känslor och våga satsa stort hade varit mycket stolt. Jag tar emot den med en stor portion ödmjukhet, tacksamhet och delad stolthet med mina kollegor, säger Maria Erixon Levin.

Maria Erixon Levin har byggt upp Nudie Jeans till ett framgångsrikt och uppmärksammat företag, dels för sin design och dels för sin naturvänliga, etiska och ekologiska hållning. Verksamheten startade 2001 och Maria är styrelseordförande. Bolagen har nära 50 anställda i Sverige och 360 miljoner kr i omsättning, varav 80% går på export.

Pengar har aldrig varit målbilden, men en förutsättning för att förverkliga högre mål, förverkliga en idé, en dröm
- Jag är glad att vi idag kan se resultatet av ett envist och spännande arbete och att vi nu har en jeanscollection som är 100% ekologisk. Det som är viktigt i min bransch, för mig, är passionerad envishet och nyfikenhet. Där problemställningar vänds till nya möjligheter med kreativitet och analytisk förmåga. Se varje steg i utvecklingsprocessen som ny fas. Stirra dig inte blind på första tanken, utan se varje ändring som en ny potential. Det viktigaste för mig/oss har varit att, likt ett barn, se hur långt vi kan utveckla en idé och filosofi.

Övriga mottagare är Leif och Rolf Abdon, Abdon Finax AB, Helsingborg, livsmedelsproduktion
Carl-Johan Bonnier, Bonnierkoncernen, Stockholm, media
Christina Hamrin, Herenco AB, Jönköping, emballage, media
Cristina Stenbeck, Investment AB Kinnevik, Stockholm, media