Kungsleden deltar i Sommardesignkontoret Botkyrka 2010

Kungsleden AB (publ) äger och förvaltar fastigheten Botvidsgymnasiet som ligger i Slagsta i norra Botkyrka. Fastigheten består av cirka 46 000 kvm kontors-, utbildnings- och handelsyta.

I samarbete med Botkyrka kommun medverkar nu Kungsleden i projektet Sommardesignkontoret Botkyrka 2010 . Utgångspunkten är att skapa mångfald utifrån olika verksamheter och användningsområden.

Projektet utförs av åtta studenter under handledning av erfarna arkitekter och designers. Studenterna kommer att arbeta utifrån konceptet ”Vertical Village” och undersöka hur fastigheten kan utvecklas för att bli en ”by på höjden”. Ett hus där boende, på de översta planen, kombineras med andra samhällsfunktioner som handel, vård och omsorg.

SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign) driver sedan 2001 konceptet Sommardesignkontoret som syftar till att visa den kraft designmetodik kan ha för att uppnå förbättringar och utveckling inom vitt skilda verksamheter, i detta fall byggande och arkitektur.

Projektet pågår under sju veckor i sommar och beräknas vara klart i slutet av augusti .

”Jag uppskattar Botkyrka kommuns initiativ och ser fram emot att få ta del av resultatet från studenternas arbete”, säger Thomas Erséus, Vd Kungsleden i en kommentar.

Studenterna är:

• Maryam Sepher, arkitekt, Iran
  • Natasha Azam, designer, Pakistan
  • Emma Österman, grafisk designer, Sverige
  • Emelie Bergström, landskapsarkitekt, Sverige
  • David Gillblom, industridesigner, Sverige
  • Lars Snickert, arkitekt Sverige
  • Sebastian Schulz, grafisk designer, Tyskland
  • Ondrej Elfmark, designer, Tjeckien

Projektledning och handledare är:

• Sofie Strasser, produktdesigner, Österrike
  • Sven Staiger, Arkitekt, Tyskland/Sverige