Kungsleden förvärvar fastigheter för 1 Mdr och skapar nytt kontorskluster i Göteborg

Kungsleden förvärvar två nyuppförda kontorsfastigheter samt en fastighet bebyggd med ett parkeringsgarage för cirka 1 Mdr. I kombination med redan innehavda fastigheter skapas därmed ett nytt modernt kontorskluster i det expansiva området Södra Centrum i Göteborg.

Kungsleden stärker sin marknadsposition på kontorsmarknaden i Göteborg genom att förvärva fastigheterna Kallebäck 2:7, Kallebäck 2:11 och Kallebäck 2:9 i det expansiva området Södra Centrum.

Fastigheterna förvärvas från Skanska och har en total uthyrningsbar area om knappt 30 000 kvm varav ca 18 300 kvm kontor samt 11 600 kvm parkeringsgarage.

Den ena kontorsbyggnaden färdigställdes under 2016 och kommer att tillträdas den 1 februari 2018 tillsammans med parkeringsgaraget som stod klart under 2015. Den andra kontorsbyggnaden är under uppförande och kommer att tillträdas efter färdigställande och inflyttning under Q1 2019.

Kontorsfastigheterna är fullt uthyrda till Försäkringskassan, ÅF, Capgemini, Handelsbanken och BeSiDa med en genomsnittlig hyreskontraktsduration om 5,8 år från och med respektive tillträdestidpunkt. Det totala hyresvärdet för samtliga tre fastigheter uppgår till drygt 56 Mkr.

”Jag är mycket glad över att vi nu lyckas skapa ett kluster av fastigheter i en av Göteborgs mest intressanta stadsdelar. Härigenom stärker vi vårt kunderbjudande på Göteborgsmarknaden väsentligt. Skanska har utvecklat tre högkvalitativa fastigheter med en tydlig hållbarhetsprofil och välrenommerade hyresgäster. Tillsammans med våra befintliga och närliggande kontorsfastigheter Krokslätt 34:16, Gårda 19:10 samt Stiernhielm 7 bildar de nyförvärvade fastigheterna ett attraktivt och modernt kontorskluster – Göteborg Södra Centrum, om totalt 50 000 kvm”, säger Ylva Sarby Westman, vice vd och CIO Kungsleden.

Södra Centrum har ett mycket bra geografiskt läge mellan de två knutpunkterna Korsvägen och Mölndal C och med direktanslutning till E6:an. Området har också utmärkt tillgänglighet med kollektivtrafik såsom spårvagn och buss.

Göteborg Södra Centrum blir Kungsledens andra kluster i Göteborg efter Högsbo. Det nya klustret kommer efter tillträde av samtliga fastigheter att ha ett marknadsvärde på knappt 1,4 Mdr och ett hyresvärde på cirka 81 Mkr.

”Vi ser mycket positivt på försäljningen till Kungsleden. Vi är också stolta över de fina kontorsprojekten som vi skapat och ser fram emot att fortsätta de planerade bostadshusen här i kvarteret Tändstickan. Vi är övertygade om att såväl fastigheternas hyresgäster som dess nya ägare kommer att trivas fantastiskt bra med sina nya lokaler”, säger Micko Pettersson, vd, Skanska Fastigheter Göteborg.

Ylva Sarby Westman, vice vd och chef fastighetsinvesteringar Kungsleden | 08-503 052 27 | ylva.sarby.westman@kungsleden.se

Henrik Gerdin, transaktionschef | tfn 08-503 052 26 | henrik.gerdin@kungsleden.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 1/2 2018 kl. 08:00.

Kungsleden är en långsiktig fastighetsägare som tillhandahåller attraktiva och funktionella lokaler som berikar människors arbetsdag. Vi skapar värde genom att äga, förvalta och utveckla kontor och andra kommersiella fastigheter i Stockholm och Sveriges övriga tillväxtregioner. En stor del av våra fastigheter ligger samlade i attraktivt belägna kluster där vi även är med och påverkar hela områdets utveckling. Kungsledens mål är att leverera attraktiv totalavkastning på våra fastigheter och till aktieägarna. Kungsleden är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap.