Kungsleden och Nobis tecknar avtal om ytterligare 1 600 kvm för designhotell i Vasastan

Kungsleden och Nobis har tecknat avtal om ytterligare ytor för det designhotell som Nobis ska öppna i fastigheten Blästern 14 på Gävlegatan i Stockholm. Avtalet omfattar en påbyggnad av gårdshuset med två våningar och en takterrass samt ytterligare ytor i gathuset, totalt cirka 1 600 kvm.

I februari tecknade Kungsleden och Nobis ett 20-årigt hyresavtal om ett nytt designhotell på Gävlegatan i Vasastan, invid den framväxande Hagastaden. Hotellet, som förutom hotellrum även har konferensytor, spa, gym, bar och restaurang, kommer att bli en ny destination – en oas i staden – för hotellgäster, grannar, andra stockholmare och turister. I och med den nya överenskommelsen kommer antalet hotellrum att öka från 242 till 264.

Det nya avtalet löper också över 20 år och avser ytor i gårds- respektive gathuset. I gårdshuset ska en påbyggnad med två våningar och en takterrass skapa utrymmen för fler hotellrum samt bar, totalt 860 kvm. I gathuset ska ytor om 764 kvm omvandlas till spa, gym och konferens. Det nya hotellet kommer totalt att
omfatta 11 100 kvm.

”Vi är mycket glada att kunna erbjuda Nobis dessa nya ytor som förstärker attraktionskraften i hotellkonceptet och tar oss ett steg närmare visionen om Blästern som en oas i staden”, säger Biljana Pehrsson, vd Kungsleden.

”De nya ytorna gör att vi kan skapa ännu fler hotellrum och erbjuda stockholmare och turister en bar med takterrass och fantastisk utsikt över takåsarna. Med ytterligare ytor för spa och konferens blir vårt erbjudande än mer attraktivt, vilket jag är mycket nöjd med. Det här är ett koncept jag har velat göra länge och det är väldigt kul att få förverkliga det tillsammans med Kungsleden”, kommenterar Sandro Catenacci, vd Nobis AB

Kungsleden äger sedan år 2014 fastigheten Blästern 14 på Gävlegatan i Stockholm, alldeles intill Torsplan och den nya stadsdelen Hagastaden. Fastigheten har en unik historia som sträcker sig tillbaka till 1930-talet då arkitekten Sigurd Lewerentz ritade gathuset och magasinet på gården åt Philips Sverige. Byggnadernas historia har haft en betydande inverkan på det konceptarbete som Kungsleden och Nobis genomfört. Ambitionen är att skapa en ny destination och mötesplats med bra stämning och service i generösa restaurang-, bar- och loungeytor som rör sig fritt mellan inomhusmiljön och den inbjudande gården.

Kungsleden investerar 423 Mkr i projektet som totalt omfattar 16 800 kvm. Den första etappen, som avser hotellet inklusive de nya ytorna, omfattar 11 100 kvm och väntas vara klar under hösten 2018. Den andra etappen inkluderar 5 700 kvm kontor och övriga ytor i gathuset mot Gävlegatan och beräknas vara klar 2021.

Foto: Blästern 14

r mer information vänligen kontakta:
Frida Stannow Lind, fastighetsutvecklingschef Kungsleden | 08-503 052 30 |
frida.stannow.lind@kungsleden.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 4 juli 2016 kl. 07.00

Kungsledens affärsidé är att äga, förvalta och förädla kommersiella fastigheter i tillväxtregioner i Sverige och leverera attraktiv totalavkastning. Fokus på värdeskapande sker genom att tillgodose kunders lokalbehov genom att förvalta, förädla och utveckla fastigheter samt optimera bolagets fastighetsportfölj. Kungsleden är noterad på NASDAQ Stockholm sedan 1999