Kungsleden utökar sitt bestånd i Högsbo, Göteborg

Kungsleden AB (publ) förvärvar en modern logistikfastighet i Högsbo, Göteborg och fortsätter därmed att koncentrera sitt fastighetsbestånd i utvalda tillväxtområden. Totalt förvärvspris är ca 130 Mkr.

Genom förvärvet av fastigheten Högsbo 27:9 adderar Kungsleden en modern logistikfastighet till sitt bestånd i ett område där bolaget redan äger ett flertal fastigheter. Högsbo är ett välkänt område med kontor, lager- och industrilokaler med närhet till både E6 och Göteborgs hamn. Fastigheten byggdes 2008 och håller en hög teknisk standard. Den uthyrningsbara arean uppgår till 9 600 kvm.

Hela fastigheten hyrs av Dentsply, ett amerikanskt börsnoterat bolag med tillverkning och distribution av dentala- och hälsovårdsprodukter. Tillträde kommer att ske under första kvartalet 2015.

”Förvärvet av Högsbo 27:9 stärker vår position i ett strategiskt område där Kungsleden redan har en stor närvaro, vilket ger möjlighet att effektivisera förvaltningen samt erbjuda kunderna bra service och lokallösningar. Att samla fastigheter av hög kvalitet i tillväxtområden där vi sedan tidigare har en stark position är en viktig del av vår strategi, därför känns det väldigt roligt att kunna genomföra detta förvärv ”, säger Ylva Sarby Westman, transaktionschef på Kungsleden.

Ylva Sarby Westman, transaktionschef Kungsleden | 08-503 052 27 | ylva.sarby.westman@kungsleden.se
Biljana Pehrsson, vd Kungsleden | 08-503 052 04 | biljana.pehrsson@kungsleden.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 9/2 2015 kl. 16.15.

Kungsledens affärsidé är att äga, förvalta och förädla kommersiella fastigheter i tillväxtregioner i Sverige och leverera attraktiv totalavkastning. Fokus på värdeskapande sker genom att tillgodose kunders lokalbehov genom att förvalta, förädla och utveckla fastigheter samt optimera bolagets fastighetsportfölj. Kungsleden är noterad på NASDAQ Stockholm sedan 1999.