Kungsleden växer i Kista genom ytterligare förvärv

Kungsleden tar ytterligare ett grepp om sin redan starka position i Kista Science City genom förvärvet av kontorsfastigheten Electra Building (Keflavik 1) med en total uthyrningsbar area om 25 000 kvm. Säljare är Nordika och förvärvspriset uppgår till 750 Mkr.

Kungsleden AB (publ) fortsätter att expandera sin fastighetsportfölj i utvalda tillväxtområden i och med förvärvet av kontorsfastigheten Keflavik 1 i Kista Science City norr om Stockholm. Transaktionen innebär att Kungsleden expanderar sitt kontorskluster i Kista till åtta fastigheter med en total uthyrningsbar area om 130 000 kvm.

Kista Science City är en av Stockholms starkaste kontorsmarknader med ett bra serviceutbud och ett strategiskt läge mellan centrala Stockholm och Arlanda. Fastigheten har en väldiversifierad hyresgäststruktur med många stabila hyresgäster och tillträde sker i september 2015.

”Det är oerhört glädjande att kunna genomföra den här transaktionen som tillför över 25 000 kvm till vårt kontorskluster i Kista. Keflavik 1 är en modern kontorsfastighet i mycket bra skick som stärker vårt erbjudande till våra befintliga och potentiella kunder i Stockholm”, säger Ylva Sarby Westman, transaktionschef på Kungsleden.

Ylva Sarby Westman, transaktionschef Kungsleden | 08-503 052 27 | ylva.sarby.westman@kungsleden.se
Biljana Pehrsson, vd Kungsleden | 08-503 052 04 | biljana.pehrsson@kungsleden.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 24/8 2015 kl. 14.45.

Kungsledens affärsidé är att äga, förvalta och förädla kommersiella fastigheter i tillväxtregioner i Sverige och leverera attraktiv totalavkastning. Fokus på värdeskapande sker genom att tillgodose kunders lokalbehov genom att förvalta, förädla och utveckla fastigheter samt optimera bolagets fastighetsportfölj. Kungsleden är noterad på NASDAQ Stockholm sedan 1999.

Det är oerhört glädjande att kunna genomföra den här transaktionen som tillför över 25 000 kvm till vårt kontorskluster i Kista. Keflavik 1 är en modern kontorsfastighet i mycket bra skick som stärker vårt erbjudande till våra befintliga och potentiella kunder i Stockholm
Ylva Sarby Westman, transaktionschef Kungsleden