• Kungsmässan/

Exklusivt på Kungsmässan i Kungsbacka: Unik och limiterad glaskonst från världsberömda Bertil Vallien och Ulrica Hydman Vallien ställs ut

Report this content

Den 22 mars–31 mars pågår en exklusiv och unik glaskonstutställning på Kungsmässan köpcentrum i Kungsbacka. Det är Kosta Boda som ställer ut konstverk skapade av Ulrica Hydman Vallien och Bertil Vallien – ett av Sveriges främsta konstnärspar. I utställningen ”Together” visas bland annat flera av Ulrica Hydman Valliens sista verk hon skapade innan hon gick bort den 21 mars 2018.

Det är fjärde gången Kosta Boda väljer att ställa ut på Kungsmässan och denna gång är det en mycket speciell utställning. Fokus ligger objekt från Ulrica Hydman Vallien och Bertil Vallien – ett av Sveriges främsta konstnärspar genom tiderna. Av Bertil ställs bland annat konstverket ”Crossing” ut, en av hans större glasbåtar. Bland de objekt som ställs ut av Ulrica, är några bland de sista hon skapade innan hon gick bort.

– Det jätteroligt och känslosamt att få visa upp glaskonst från Bertil och Ulrica. Bertils konst försvinner väldigt snabbt till USA och Japan numera, därför är det extra roligt att kunna ställa ut unika och limiterade verk på hemmaplan, säger Laila Sjöfors, butikschef på Önska-butiken i Kungsmässan och medarrangör av utställningen.

Ulrica Hydman Vallien gick bort den 21 mars 2018 och var en av våra mest kända glaskonstnärer. Hon var med och formade Kosta Bodas produktion under hela 80- 90- och 00-talet. Tillsammans med maken Bertil Vallien har de varit otroligt framgångsrika i Sverige och internationellt.

– Det är en väldigt stor efterfrågan på Ulricas konst och det är såklart roligt att vi kan visa flera av hennes sista verk på Kungsmässan, säger Margareta Modig, säljansvarig Västsverige, Kosta Boda.

– Utställningarna på Kungsmässan har fått ett fantastiskt mottagande. Det är unikt att vi gör utställningar på köpcentrum, men vi har blivit förtjusta i Kungsmässans atmosfär. Dessutom ser vi att vi når människor som inte upplevt glaskonst tidigare, det är såklart jätteroligt, säger Margareta Modig.

Daniel Peterson, centrumchef på Kungsmässan, ser den återkommande utställningen som en höjdpunkt, där över 50 objekt av Bertil och Ulrica visas upp.
– Vi är jätteglada över att Kosta Boda kommer tillbaka till oss och denna gång med hyllningen till Bertils och Ulricas otroliga konstnärskap.

Småländska Kosta Boda firade 275 år under 2017 och är en av världens mest kända glastillverkare. Utställningen i Kungsmässan är gratis att besöka och pågår den 22 mars till den 31 mars, på Torget, Plan 1, Entré 4.

För ytterligare information, kontakta:
Karin Damré, event- och marknadskoordinator Centrumledningen Kungsmässan, tfn: 0709-99 95 89, e-post: karin@kungsmassan.se
Laila Sjöfors, butikschef Önska-butiken Kungsmässan, tfn: 0300-168 24, e-post: kungsbacka@onska.se

www.kungsmassan.se

Kungsmässan köpcentrum ligger i hjärtat av Kungsbacka, 2,5 mil söder om Göteborg. Köpcentret har 90 butiker, caféer och restauranger. År 2017 hade Kungsmässan cirka 5 miljoner besökare och omsatte totalt cirka 1,6 miljarder kronor. Kungsmässan har Storgöteborgs nöjdaste kunder och blev vald till bästa Citygalleria i Sverige 2016, 2017 och 2018, allt enligt Evimetrix undersökning "Svenskarnas favoritcentrum".

Taggar:

Citat