• Kungsmässan/

”Vi ska tillverka 25 000 marsipangrisar innan julafton…” – klassiska Bräutigams på plats när Kungsmässan inviger julen

Report this content

60 ton marsipan. 25 000 handgjorda marsipangrisar. Julen är en synnerligen hektisk period för klassiska Fjäråsföretaget Bräutigams. När Kungsmässan i Kungsbacka inviger julen fredagen den 1 december finns förstås Bräutigams på plats tillsammans med tomten, julkören, paketinslagning, glöggmys och gemensamt fackeltåg.

Fjäråsföretaget Bräutigams, som startade år 1870, tillverkar marsipangrisar, chokladpraliner och annan konfektyr och har varit en del av Kungsmässans julmarknad sedan starten.

– Varje år är vi lika imponerade av Kungsmässans julsatsning och utsmyckning och vi får höra många positiva kommentarer från besökarna. Vår försäljning går bra när besökarna upplever julstämning vilket Kungsmässan verkligen lyckas skapa, säger Emil Bräutigam, som tillhör sjätte generationen i familjeföretaget.

På julmarknaden i Kungsmässan finner man förutom Bräutigams konfektyr också olika sorters hantverk, fårskinn och juldekorationer. Antal besökare under decembermånad på Kungsmässan ligger runt 550 000 stycken och blir fler och fler för varje år.

– Julen är en av våra största satsningar på Kungsmässan då vi vill vara med och sprida en positiv och rofylld upplevelse med värme och ljus till våra besökare. Liksom tidigare år har vi Kungsklappen på plats ända fram till jul som hjälper våra kunder att slå in julklappar och har samtidigt en insamling till välgörande ändamål, säger Daniel Petersson centrumchef på Kungsmässan, som blev valt till Sveriges bästa Citygalleria 2017.

Julen på Kungsmässan pågår från 1-23 december under ordinarie öppettider. Julmarknaden finns på Torget, Plan 1, Entré 4. Tomten tar emot önskelistor den 1 december från kl. 18.30-20.00 samt 2-3 december, kl. 12-16.

Hålltider för julinvigningen fredagen den 1 december kl. 17.20-20.00:
Kl. 17.15 Kungsbacka torg: Varlaskolans kör börjar sjunga.
Kl. 17.20 Kungsmässan: Glögg och pepparkakor serveras, Kören Loud'n Proud sjunger i väntan på tomten. Plats: Utanför Kungsmässan mellan Entré 1 och Entré 2.
Kl. 17.30 Kungsbacka torg: Tomten kommer.
Kl. 17.40 Kungsbacka torg: Färden mot Kungsmässan startar.
Kl. 18.00 Kungsmässan: Paraden anländer. Tomten håller sitt invigningstal och tänder belysningen, därefter går han till sin tron på plan 2 och tar emot önskelistor från alla barn. Både julmarknaden och Kungsklappen har öppet fram till kl. 20.00.

För ytterligare information, kontakta:
Karin Damré, event- och marknadskoordinator Centrumledningen Kungsmässan, tfn: 0709-99 95 89, e-post: karin@kungsmassan.se,
www.kungsmassan.se

Köpcentret Kungsmässan ligger i hjärtat av Kungsbacka, 2,5 mil söder om Göteborg. Köpcentret har 90 butiker, caféer och restauranger. År 2016 hade Kungsmässan cirka 5 miljoner besökare och omsatte totalt cirka 1,6 miljarder kronor. Kungsmässan har Storgöteborgs nöjdaste kunder och blev vald till bästa Citygalleria i Sverige 2017, allt enligt Evimetrix undersökning "Svenskarnas favoritcentrum 2017".