Kungsörnen lanserar matkorn - gott och nyttigt alternativ till bulgur och couscous

Report this content

Kungsörnen har utvecklat ett matkorn för matlagning till både vardag och fest. Matkornet blir ett spännande alternativ till moderna kolhydratslivsmedel som couscous, bulgur och quinoa och når butikerna i februari.

Trots att korn har en lång historia i Sverige måste produkten Matkorn betraktas som en nyhet ur ett hälsoperspektiv. Produkten, som är nyckelhålsmärkt, består av 100 procent fullkorn och är rik på kostfiber.

– Korn som råvara är inte bara mycket nyttig utan också användbar till många olika rätter. Matkorn går att använda i allt från grytor och gratänger till sallader och soppor, säger Doris Alatalo, marknadsutvecklare på Kungsörnen.

Klart på 12 minuter Korn är ett gammalt svenskt livsmedel som traditionellt har använts till bland annat gröt, palt och tunnbröd. Det nya matkornet har en koktid på bara 12 minuter och är speciellt framtaget för att ha kvar alla nyttigheter från fullkorn och kostfiber. Det gör att matkornet är ett hälsosamt och bekvämt alternativ att använda i och till maten - både till vardag och fest. Varje förpackning räcker till ca 12 portioner.

En hälsosam livsstil och en väl sammansatt kost rik på fullkorn minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom. I korn finns den lösliga kostfibern betaglukan som kan sänka kolesterolnivån i blodet hos personer med förhöjda kolesterolvärden. Det finns också andra fördelar med korn, hela kornkärnor ger ett lågt GI och ett lågt blodsockersvar .

Priset för en förpackning på 425g är ca 20 kronor.

Bild på produkten för fri publicering finns att ladda ner från Kungsörnens bildbank: http://online.opv.se/ Användarnamn: reklam. Lösenord: rb1aaa. Du finner bilden under kategorin Specerier/Kungsörnen.

Vid frågor kontakta gärna: Doris Alatalo, marknadsutvecklare Kungsörnen, 08-519 787 43, 0709-27 87 43, e-post: doris.alatalo@lantmannen.com Helena Fredriksson, forskare, Lantmännen Food R&D, 08-519 789 50, 0709-27 80 50, e-post helena.fredriksson@lantmannen.com Viola Adamsson, PR & Nutrition Manager, Lantmännen Food R&D, 08-657 42 42, 0709-27 87 92, e-post viola.adamsson@lantmannen.com

Foster – Powell K et al. International table of glycemic index and glycemic load values 2002. Am. J. Clin., 2002, 76:5-56.

Fakta/Lantmännen Axa Lantmännen Axa är ett företag med stark utveckling i norra Europa. Med ett flertal starka varumärken såsom AXA, Kungsörnen och START, står Lantmännen Axa för en positiv livsstil inom hälsa, kost och idrott. Inom verksamheten finns ca 650 anställda och vi omsatte ca 1,6 miljarder 2006.
Lantmännen Axa ingår i Lantmännen, som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannenaxa.com.