Recept på nätet slår den tryckta kokboken

Report this content

Varje år släpps omkring 300 nya kokböcker i Sverige och kokbokstrenden håller i sig, ändå söker majoriteten sina recept på nätet. Det visar en undersökning som Kungsörnen låtit göra. Det är framför allt 23-35 åringar som söker recept och matinspiration digitalt. Medan männen helst använder datorn, gör kvinnorna sina receptsök på mobilen.

Inför jul har Kungsörnen låtit undersöka hur vi svenskar letar recept idag. Resultatet visar att över hälften av de tillfrågade, 51 procent, letar recept på nätet (38,9 procent) eller via mobil/läsplatta (12,1 procent). Endast 13 procent söker sina recept i kokböcker och 12 procent i tidningar.

– Vi märker att bak- och matlagningsintresset i Sverige växer hela tiden, ett intresse som vi försöker möta genom en modern sajt för bakning och matlagning. Vi har sett en stor förändring i besöksbeteendet de senaste två åren – allt fler (numera varannan besökare) går in på Kungsörnen.se via mobilen eller sökplattan, säger Martin Hanner, Nordic Social and Digital Media Manager för Lantmännen Cerealia.

För att möta det förändrade sökbeteendet och det faktum att fler och fler går över till att digitalt leta recept har Kungsörnens lanserat en helt ny hemsida med ny responsiv design och struktur som underlättar besökarens navigering på sidan. Sajten kan med lätthet användas hemma i köket, i mataffären och framför datorn.

*Undersökningen genomfördes i december av undersökningsföretaget Snabba svar med 1000 respondenter.

Julen flyttar in på kungsornen.se:

För mer information, kontakta gärna
Martin Hanner, Nordic social and digital media manager
072 551 28 73,
martin.hanner@lantmannen.com

Sally Gunnarsson, kommunikationschef Cerealia
070 620 43 62,
sally.gunnarsson@lantmannen.com

Om Lantmännen
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 33 500 svenska lantbrukare, har cirka 8600 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter cirka 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan kan vi ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen

Taggar: