Google-grundarna får årets internationella hederspris

Report this content

För hundratals miljoner människor världen över har den vanligaste metoden att söka kunskap blivit att googla. Kunskapsprisets internationella hederspris 2008 tilldelas Larry Page och Sergey Brin som grundande Google. Den 6 oktober kommer Googles högsta chef i Europa, Mellanöstern och Afrika, Nikesh Arora, till Stockholm för att ta emot priset ur Kronprinsessan Victorias hand på Kunskapsgalan.

– Albert Einstein sa: ”Fantasin är viktigare än kunskap. Då kunskap definierar det vi just nu vet och förstår, pekar fantasin mot allt som vi i framtiden kan upptäcka och skapa”. På Google har vi försökt föreställa oss en värld där kunskap är tillgänglig för alla människor, oavsett var de bor. Det är detta som motiverar oss och det är därför en stor ära för oss att ta emot detta pris, säger Nikesh Arora, EMEA-chef på Google.

Det internationella hederspriset som instiftades av Nationalencyklopedin förra året, är tänkt att uppmärksamma och hedra framstående kunskapsspridare på den internationella scenen.

– Det är med stor glädje som vi presenterar årets internationella hederspristagare som lyckats göra användbar kunskap av den oerhörda mängden information på nätet, säger Arne Ekman, Nationalencyklopedins chefredaktör och ordförande i Kunskapsprisets jury.

De femton finalisterna till de svenska priserna får därmed exklusivt sällskap på galan. I hård konkurrens med mer än 300 nomineringar har sammanlagt 15 personer och företag och organisationer sållats ut för att kämpa om ett av Sveriges mest etablerade och största priser till stöd för kunskap och nyfikenhet. Den totala prissumman är på 1,5 miljoner kronor (250 000 kr/pris) och pristagarna utses vid finalen på galan den 6 oktober.

Alla finalister per kategori (pressbilder, motiveringar mm på www.kunskapspriset.se)
Skola/utbildningsväsende: Globala gymnasiet med rektor Lars Benon, Kajsa Molin och Ann Lövbeer för sin lässatsning som fått tusentals skolelever att intressera sig för böcker, teamet bakom Klass 9A (producenten, rektorerna och de tillresta lärarna).
Näringsliv: Gunilla Ahrén, VD Ruter dam, Skolporten AB med VD Per Reinolf, Karl-Henrik Robèrt, grundare av Det Naturliga Steget.
Offentlig verksamhet: Gunnar Wetterberg, historiker och ansvarig för SACO:s samhällspolitiska avdelning, Naturens Hus vid Bergianska Trädgården, Torleif Ingelög, initiativtagare till ArtDatabanken.
Folkrörelser/organisationer: Hungerprojektet med VD Åsa Holmgren, Johan Holmsäter, grundaren av Friskis & Svettis, Scouterna med generalsekreterare Johan Strid
Övrig verksamhet/unik personlig insats: Birgitta Notlöf, grundare och verksamhetsledare för Livstycket, Carl Jan Granqvist, gastronom och grundare av Grythytteakademin, Karin Bojs, reporter och chef för DN:s vetenskapsredaktion.

Namnkunnig jury:
väljer pristagarna: Anna Carrfors Bråkenhielm, VD Silverback, Madeleine Caesar, VD KK-stiftelsen, Leif Edvinsson, adj professor intellektuellt kapital Lunds universitet, Leif Lindmark, professor vid Handelshögskolan, Lena Olsson, enhetschef vid lärarhögskolan i Stockholm, Jan-Eric Sundgren, Senior Vice President Volvo, Carl-Henric Svanberg, koncernchef Ericsson, Lena Treschow Torell, professor och tidigare VD Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Harriet Wallberg Henriksson, professor och rektor Karolinska Institutet, Bengt Westerberg, styrelseordf Svenska Institutet, Svenska Röda Korset. Arne Ekman, chefredaktör NE, juryns ordf.

Kunskapens dag (program och anmälan på hemsidan)
Samtal på temat ”Ung kunskap – från traditionell kunskap till nya medier”. Deltagare: utbildningsminister Jan Björklund, Anna Carrfors Bråkenhielm, VD Silverback, Kunskapsprisets jury, Stavros Louca och Gunilla Hammar-Säfström, aktuella från SVT-serien Klass 9A, Eva Swartz, VD Natur & Kultur, Jacob Wallenberg, ordförande Investor.

Övriga programpunkter:
• Kunskapsprisets internationella hederspristagare presenteras.
• Jacob Wallenberg delar ut Kunskapspriset på 250 000 kr till vinnaren i kategorin Näringsliv. De andra svenska finalisterna finns på plats.
• Synovate presenterar spännande resultat från årets Kunskapsbarometer, en undersökning om svenska folkets kunskapssökande i nya och gamla medier.
• Senare på kvällen sker finalen på Sveriges smartaste gala i Blå hallen, Stockholms stadshus.

Kontaktpersoner:
Arne Ekman, juryns ordförande, chefredaktör NE: 070-326 18 31, 040-665 47 75, arne.ekman@ne.se
Christina Appelgren, informationsansvarig NE: 070-200 36 10, 040-665 47 23, christina.appelgren@ne.se
Niklas Ahlgren, presskontakt: 070-755 04 15, 08-679 08 20, niklas.ahlgren@gullers.se

Kunskapspriset – www.kunskapspriset.se
Kunskapspriset är Sveriges mest etablerade pris till stöd för kunskap och nyfikenhet. Alla kan nominera och alla kan bli nominerade! Det delas ut av NE med partner, och prissumman är totalt på 1,5 miljoner kronor
Samarbetspartner: e.on, KK-stiftelsen, Lärarförbundet, Malmö Aviation, Stockholms Stad, Synovate, Universeum, Vetenskapsrådet Vinnova, Årets kock och Öhrlings PricewaterhouseCoopers.