KK-stiftelsen huvudpartner i Kunskapspriset

Report this content

Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, går in som huvudpartner i Nationalencyklopedins årliga stora utmärkelse Kunskapspriset. KK-stiftelsen ska tillföra två miljoner kronor årligen de närmaste tre åren.

–Kunskap och kompetens är två viktiga honnörsord för Kunskapspriset och Nationalencyklopedin. Det är med största tillfredställelse och logiska självklarhet som vi välkomnar KK-stiftelsen som en viktig partner i arbetet med Kunskapspriset, säger Arne Ekman, ordförande i Kunskapsprisets jury och chefredaktör för Nationalencyklopedin, NE.

KK-stiftelsen ska med samarbetet med Kunskapspriset och NE ta del av värdskapet för Kunskapens dag och Kunskapsgalan men också tillsammans med NE utveckla och skapa mötesplatser och aktiviteter för kunskap och tillväxt i Sverige.

–Det är väsentligt för Sverige som helhet att vi ständigt utvecklar kunskap och kompetens. Det är helt enkelt avgörande för Sveriges förmåga att skapa värde, både nationellt och internationellt. För oss kändes det självklart att stödja detta pris som stimulerar dem som på ett nytt eller annorlunda sätt får andra att söka kunskap, säger Madeleine Cæsar, vd på KK-stiftelsen.

Kunskapspriset instiftades 2002 av NE och delas ut årligen under stora festligheter i Blå hallen i Stockholms stadshus på Kunskapens dag i närvaro av bland andra kronprinsessan Victoria. I år är Kunskapens dag den 6 oktober.

Kunskapspriset delas ut i sex kategorier:
•Skola/utbildningsväsende
•Näringsliv
•Offentlig verksamhet
•Folkrörelser/organisationer
•Övrig verksamhet/unik personlig insats
•Internationellt hederspris

Varje pristagare får 250 000 kronor, den totala prissumman är 1,5 miljoner kronor. 2007 tillkom kategorin för synnerligen framstående kunskapsspridare på den internationella scenen. Den förste pristagaren blev tv-producenten Sir David Attenborough som fängslat hundratals miljoner tittare genom åren.

Bildtext: Madeleine Cæsar, vd på KK-stiftelsen, och Arne Ekman, ordförande i Kunskapsprisets jury och chefredaktör för Nationalencyklopedin. Foto: Ulf Lundin

För ytterligare information:
Ulf Hall, kommunikationschef, KK-stiftelsen, 0733-47 81 33
Eva Möller, informationsansvarig, Kunskapspriset, 0706-30 71 96

Övriga samarbetspartner: Arla Foods, Lärarförbundet, Malmö Aviation, Stockholms Stad, Synovate, Universeum, Vetenskapsrådet och Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Alla kan nominera och alla kan bli nominerade! www.kunskapspriset.se