🐶 Hunden har slutat skälla

Marknadsutveckling

Under nästan två år rörde sig olika tillgångsklasser mer eller mindre synkroniserat. Det syntes som räntemarknaderna var hunden medan övriga tillgångsklasser utgjorde en stor svans. Som så ofta förr ändrade sedan marknaderna plötsligt karaktär. Det är ofta svårt att sätta fingret på varför det sker. Kanske omvärderade marknadens osynliga hand situationen och kom fram till att inflationen var av tillfällig karaktär och att vi nu är tillbaka till den regim som rådde före pandemin? Ett annat sätt att uttrycka det är att marknaden prissätter att centralbankerna i allt väsentligt lyckats få till en mjuklandning. Klart är dock att vi övergått till en fas där aktiemarknaderna är avsevärt mindre känsliga för vad som händer med räntorna, både vad gäller förändringar och nivå.

På hemmaplan återgick Riksbanken till (o)vanan att guida marknaden, med förutsägbart resultat. Växelkursen försvagades kraftigt. Det är bara att konstatera att ledande svenska beslutfattare och debattörer i form av arbetsmarknadens parter, näringslivsrepresentanter, proffstyckare (bankekonomer, akademiker m fl) och policymakers i allmänhet har ett duvaktigt penning- och valutapolitiskt DNA. Att vi precis genomlevt en period där prisnivån på kort tid stigit ca 20% (mer än i jämförbara länder) och där växelkursen råkat ut för en mindre kollaps verkar enligt konsensusanalysen inte ha något att göra med tidigare förd politik.

I Financial Times (26/3) skriver Janan Ganesh att (politiskt) ”ledarskap” är det mest överutnyttjade ordet inom politikområdet. Allmänheten låter sig i praktiken sällan ledas, utan politiken måste även på kort sikt utformas efter dess preferenser. Centralbanker bedriver penningpolitik, med betoning på politik. Dess ledningar är därför på intet sätt frikopplade från eliternas och allmänhetens åsikter, hur mycket de än talar om oberoende. Om dagens räntenivå betraktas som ett större problem än långsiktig trovärdighet finns litet, eller inget, utrymme att utöva ”ledarskap” genom att föra en politik med annan tyngdpunkt. I den meningen får vi den penningpolitik vi väljer och förtjänar.

Aktiemarknaderna fortsatte sin marsch uppåt under mars månad, denna gång med FTSE 100 i täten som steg nästan 5%. Även svenska börsen hade en stark månad på relativbasis. Obligationsmarknaderna gav överlag svagt positiv avkastning, där särskilt kreditmarknaderna presterade väl. Även råvaror och guld hade en bra månad där den sistnämnda marknaden glänste (Göteborgshumor på hög nivå) extra. Kronan försvagades relativt mycket.

Diagram 1. Avkastning i Multi Asset under mars 2024, fördelat per tillgångsslag och geografi

Andelsvärdet i Multi Asset (andelsklass A) ökade med 3,6% under mars medan avkastningen sedan årsskiftet uppgår till 5,7%.

Under mars månad gick Investmentbolagssektorn svagare än breda svenska aktiemarknadsindex. Den genomsnittliga substansrabatten ökade något under perioden.

Diagram 2. Avkastning under mars 2024 per investmentbolag, fördelat på förändringar i substansvärde och rabatt/premium

Fondens modellportfölj steg med 4,3% under månaden medan SIXRX ökade med 5,6%. Investmentbolag+ Calculus avkastade 4,5% vilket innebar att vår aktiva förvaltning gav ett positivt bidrag om 0,2% under perioden.

Sedan årsskiftet har Investmentbolag+ Calculus (andelsklass A) ökat i värde med 11% medan SIXRX stigit 7,9%. Vår aktiva förvaltning har bidragit med 0,6% till årets avkastning.

Liquid Private Assets

Under mars månad bidrog Kinneviks onoterade innehav med ca 1,5% till fondens avkastning vilket var portföljens bästa investering under perioden. Även Aker och Exor gav goda bidrag.

Diagram 3. Bidrag till mars månads avkastning i KLPA per bolag, uppdelat på långa positioner, korta positioner och totalt

Andelsvärdet i Kvartil Liquid Private Assets ökade med 4,1% under mars. Avkastningen under kalenderåret 2024 uppgår till 7,2%.

Kvartil sÀtter samman portföljer av vÀrdepapper. Vi anvÀnder data, statistik och regler för att ta bÀttre investeringsbeslut. VÄrt mÄl Àr att leverera en avkastning som tillhör den övre kvartilen bland jÀmförbara alternativ. Vi tror pÄ teknikens möjligheter och vetenskap. Vi tar aldrig nÄgra genvÀgar. VÄra kunder vÀljer Kvartil dÀrför att de kÀnner sig trygga med att vi förvaltar kapital pÄ ett systematiskt och kostnadseffektivt sÀtt. info@kvartil.se +46 8 124 444 90