Robust sa Bill. Robust sa Bull.

Marknadsutveckling

Med tanke på pandemi, krig, inflations- och ränteuppgångar kan man inte låta bli att förundras över hur anpassningsbara de västerländska ekonomierna är.

Efter alla chocker som inträffat under senare år tycks också finansiella marknader ha anpassat sig till en mer normal ekonomisk utveckling. Årets två första månader bjöd på tydligt avsteg från en mer än två års lång regim där olika tillgångar rört sig synkroniserat.

Sedan årsskiftet har räntor gradvis stigit i takt med grusade förhoppningar om snabba räntesänkningar. Detta har inte bekommit världens aktiemarknader som i stället tagit fasta på signaler om bibehållen tillväxt (USA) och förhoppningar om tilltagande tillväxt i andra delar av världen (Europa och Asien).

Multi Asset

Aktiemarknaderna fortsatte sin urstarka trend som inleddes i slutet av Q3 2023. Återigen visade Japan vägen med stora uppgångar. Även övriga asiatiska marknader, USA och Europa utvecklades starkt. Samtidigt tappade obligationsmarknaderna mark till följd av stigande räntor medan råvaror och guld noterade små rörelser. Den svenska kronan stärktes något, men kanske mindre än man skulle kunna förvänta sig i en värld som karaktäriseras av hög riskaptit.

Fondandelsvärdet i Multi Asset (andelsklass A) ökade med 1,5% under februari. Avkastningen sedan årsskiftet uppgår till 2%.

Diagram 1. Avkastning i Multi Asset under februari 2024, fördelat per tillgångsslag och geografi

De som investerar i Multi Asset kanske inte har hög risk och spektakulär avkastning för ögonen, snarare tvärtom. I detta sammanhang är det viktigare hur portföljen sätts samman för att leverera en attraktiv långsiktig avkastning.

En av fondens målsättningar är därför att leverera avkastning i paritet med svenska livbolag. Deras portföljer är i allmänhet effektivt förvaltade och åtnjuter betydande skalfördelar. Varje gång jag jämför Multi Asset med livbolagen fascineras jag ändå över att moderna kapitalmarknader numera gör det möjligt att med relativt enkla medel sätta samman en portfölj som står sig mycket väl mot livbolagens (stora) förvaltningsorganisationer.

Diagram 2. 5 års genomsnittlig avkastning i Multi Asset jämfört med livbolag

Investmentbolag+ Calculus

Under februari utvecklades investmentbolagssektorn återigen betydligt bättre än breda svenska aktieindex. Den genomsnittliga substansrabatten i sektorn fortsatte att minska under månaden.

Fondens modellportfölj steg med 4,8% under månaden medan SIXRX ökade 3,8%. Andelsvärdet i Investmentbolag+ Calculus (andelsklass A) steg med 5,3% under samma period vilket innebär att våra aktiva gav ett bidrag om ca 0,5% under perioden.

Under inledningen av året har investmentbolagssektorn gått mycket starkt. Modellportföljen är upp 5,8% medan SIXRX stigit 2,1%. Fondens aktiva strategier har bidragit med ytterligare 0,4% vilket gör att Investmentbolag+ Calculus avkastat 6,2% sedan årsskiftet. Våra aktiva strategier har en tendens att gå bättre när marknaderna går svagt. Vi är därför väldigt nöjda med årets aktiva risktagning som givit positiva bidrag trots att marknaden har rusat.

Diagram 3. Avkastning under februari 2024 per investmentbolag, fördelat på förändringar i substansvärde och rabatt/premium

Liquid Private Assets

Investmentbolagens onoterade innehav bjöd på en blandad kompott under februari. Störst bidrag till avkastningen gav återigen Investor vars onoterade innehav utvecklades mycket starkt under perioden. Även VNV och Exor gav goda bidrag medan Creades onoterade innehav värderades ned.

Diagram 4. Bidrag till februari månads avkastning i KLPA per bolag, uppdelat på långa positioner, korta positioner och totalt

I vår strävan att bredda portföljen och stärka diversifieringen har vi tagit in det belgiska investmentbolaget Groupe Bruxelles Lambert i portföljen. Bolaget passar väl in i portföljen och äger en ansenlig andel onoterade investeringar. Dessutom handlas det med relativt hög substansrabatt.

Andelsvärdet i Kvartil Liquid Private Assets A ökade med 1,7% under februari. Härmed har fondens värde ökat med 3,1% sedan årets början.

Med vänliga hälsningar,

Torbjörn Olofsson

+46 73 625 93 35

torbjorn.olofsson@kvartil.se