Vi har den krona vi förtjänar

Marknadsutveckling

Finansiella marknader präglades fortsatt av stigande räntor, denna gång kompletterad med geopolitisk oro. Aktier föll på bred front medan det var mer blandat i obligationsmarknaderna där räntor steg i USA och Asien medan de rörde sig mindre i Europa och Storbritannien. I slutet av månaden publicerades lägre inflation än väntat inom Euroområdet vilket kan innebära att ECB höjt styrräntan för sista gången i denna cykel.

I Sverige har mycket fokus riktats mot kronans utveckling. När Stefan Ingves deltog i Skandias sparpodd, hans första intervju (mig veterligen) efter avgången som Riksbankchef, säger han: ”Man får den växelkurs man förtjänar”.  På ett plan är det naturligtvis rätt, på ett annat plan kan man ju undra vilket ansvar han som ledande ekonomiskpolitisk policy-maker har för att Sverige förtjänar en växelkurs som är 10-15% svagare jämfört med för några år sedan? Om man målar med den stora penseln har Sverige haft högre inflation än Euroland sedan utgången av 2021 och liknar härmed mer Storbritannien. Och vad har policyresponsen varit hos Riksbanken (inklusive under Ingves tid)? Första svenska höjningen kom efter stor vånda mer än fyra månader efter Storbritannien. Idag är Bank of Englands styrränta 5,25% medan Sverige har 4%. Sverige har alltså nätt och jämnt hållit jämna steg med Euroland trots märkbart högre inflation. Vi kanske har den växelkurs vi förtjänar av den enkla anledningen att Sveriges policy-makers tagit för lätt på såväl inflation som försvagad växelkurs?

Om man skall äga svenska kronor måste man köpa svenska tillgångar. Vem vill göra det då? Delvis p g a Riksbankens stora köp av obligationer är långa svenska räntor fortfarande konstlat låga. Vilken utländsk placerare vill köpa högvolatila svenska kronor som bara pliktskyldigast försvaras av svenska policy-makers för att sedan placera dem i obligationer som avkastar lika mycket som tyska dito? Inte ens Riksbanken och Riksgäldskontoret har en samsyn vad gäller svensk växelkurs och hur den skall hanteras. Hur kan man då förvänta sig att omvärlden skall agera annorlunda än vad de gör?

Vad den politiska sfären tycker om växelkursen vet vi inget om. De säger nämligen ingenting. De spelar i stället in reklamfilm som skall lära omgivningen skillnaden mellan Sverige och Schweiz. Det borde räcka att visa upp ett diagram över SEK/CHF för att alla skall förstå att det är olika länder.

Som sagt, vi har den växelkurs vi förtjänar.

Jag låter kanske som en repig skiva, men räntan är central för prissättningen av finansiella tillgångar. Oktober blev härvidlag en repris av september med högre räntor, svagare aktiemarknader och försvagad krona. Fonden gav negativ avkastning under månaden när i princip samtliga tillgångar som ingår i Multi Asset föll i värde. Den enda tillgång som steg markant var guld, vilket rimligen förklaras av Hamas avskyvärda attack på Israel och efterdyningarna av den.

Andelsvärdet i Kvartil Multi Asset A sjönk med 2,2% under oktober. Under 2023 har andelsvärdet stigit med 2,7%.

Diagram 1, avkastningen i Kvartil Multi Asset under oktober 2023 fördelat per tillgångsslag och geografi. Se PDF.

Andelsvärdet i Investmentbolag+ Calculus sjönk med ca 2,3% under september vilket var 1,2% bättre än SIXRX under perioden. Våra aktiva strategier hade en svag period och bidrog med -0,3% till avkastningen. Den genomsnittliga substansrabatten i sektorn minskade under oktober och uppgick vid utgången av månaden till 6,8%.

Diagram 2, viktad substansrabatt/premie för investmentbolagen. Se PDF.

Sedan årsskiftet uppgår avkastningen i Investmentbolag+ Calculus till 4,3% medan modellportföljen avkastat 2,3% under samma period. Som jämförelse har SIXRX avkastat 0,9% under 2023.

Diagram 3, avkastning under oktober 2023 per investmentbolag fördelat på förändringar i substansvärde och rabatt/premium. Se PDF.

Kvartil Liquid Private Assets

Investmentbolagens onoterade innehav utvecklas i likhet med noterade aktier svagt under oktober. Även denna månad var Kinnevik ett betydande sänke för fonden och bidrog med -1,1% till månadens avkastning. Kinneviks samtliga onoterade tillgångar värderades vid utgången av månaden till ca 7 Mdr kronor. Vid utgången av q3 värderade Kinnevik samma tillgångar till 31,4 Mdr.

Andelsvärdet i Kvartil Liquid Private Assets A minskade med 2,6% procent under oktober. Som jämförelse sjönk SIXRX med 3,5% under perioden. Fondens värde har minskat med 11,8% sedan start den 1 mars 2023, att jämföra med SIXRX som backat 7,5% under samma period.

Kvartil sätter samman portföljer av värdepapper. Vi använder data, statistik och regler för att ta bättre investeringsbeslut. Vårt mål är att leverera en avkastning som tillhör den övre kvartilen bland jämförbara alternativ. Vi tror på teknikens möjligheter och vetenskap. Vi tar aldrig några genvägar. Våra kunder väljer Kvartil därför att de känner sig trygga med att vi förvaltar kapital på ett systematiskt och kostnadseffektivt sätt. info@kvartil.se +46 8 124 444 90