What a difference a day (or month) makes

Marknadsutveckling

November utvecklades som oktober, fast efter en 180-graders sväng vid månadsskiftet. Pådrivna av lägre inflationssiffror och lägre räntor rusade alla typer av riskfyllda tillgångar under månaden. Mest gick sådant som tidigare gått svagt när räntorna steg likt småbolag, fastigheter, infrastruktur och teknikaktier.

Sentimentet har kantrat relativt mycket under året från recessionsscenarior, via kraftigt stigande långräntor till den nu förhärskande bilden av en mjuklandning. Marknaderna diskonterar nu räntesänkningar under 2024 alltmedan centralbankerna försöker mota Olle i grind och prata om att vi har en lång period av oförändrade styrräntor framför oss.

I Sverige stärktes kronan relativt mycket under november, främst som en funktion av ökad riskaptit vad det verkar. Riksbanken lämnade styrräntan oförändrad med förbehåll om att fortsätta höja om kronan/inflationen utvecklas åt fel håll.

Den svenska arbetsmarknadsmodellen har rönt uppmärksamhet hos såväl Elon Musk som i inhemska medier. På temat svensk fackföreningsrörelse kan man konstatera att Sverige har ett hyggligt utgångsläge vad gäller inflation m h t till de moderata löneavtalen som finns på plats. Tidigare Riksgäldsdirektören Thomas Franzén skrev ett debattinlägg som (delvis) tangerade detta ämne. Tesen är (min tolkning) att svensk arbetsmarknad har en lönebildning som egentligen är avpassad för en fast växelkursregim, men som inte tar hänsyn till hur växelkurser, räntor och inflation de facto utvecklas. Effekten av de tidigare ultralätta räntorna i Sverige har blivit att kronan försvagats och arbetstagarnas köpkraft urholkats via höga importpriser, alltmedan svensk exportindustri har gynnats.

Lite förenklat prissätter marknaderna nu en återgång till en ekonomi som utvecklas ungefär som den gjorde vid utgången av 2021. För att detta skall vara möjligt betyder det att effekterna av senare års kraftiga inflationsuppgångar i hög utsträckning kommer att ha burits av lönekollektivet. De förväntas acceptera att de nominella löneökningarna understigit inflationen under flera år, med kraftigt urholkad köpkraft som följd. Sedan förväntas de vilja börja på ny kula igen i den nygamla regimen. Företagssektorn har i under tiden klarat sig bättre, i synnerhet exportindustrin, genom att de kunnat upprätthålla vinster och marginaler genom att höja priserna.

Det är svårt att argumentera emot hur arbetsgivarparten har agerat, åtminstone på kort- till medellång sikt. Vad som däremot är helt obegripligt är att svensk fackföreningsrörelse ständigt, och utan undantag, propagerar för lägre räntor och (implicit) svagare växelkurs. Det är från trakterna av Norra Bantorget som kraven på (allt annat lika) högre räntor och starkare växelkurs borde vara som mest högljudda.

Under senare år har en diversifierad portfölj inte givit mycket till riskspridning. November var inget undantag. Mer eller mindre alla tillgångsslag steg samtidigt, analogt med hur de föll samtidigt i september och oktober. De största vinnarna inom aktier var småbolag medan Emerging Market Debt gick bäst inom räntedelen. Även fastigheter och infrastruktur hade en mycket stark period.

Andelsvärdet i Kvartil Multi Asset A steg med hela 4,6% under november. Under 2023 har andelsvärdet ökat med 7,4%.

Diagram 1, avkastningen i Kvartil Multi Asset under november 2023 fördelat per tillgångsslag och geografi. Se bifogad PDF

Andelsvärdet i Investmentbolag+ Calculus ökade med ca 9,2% under november vilket var exakt lika mycket som SIXRX under perioden. Den genomsnittliga substansrabatten i sektorn minskade relativt mycket under perioden och uppgick vid utgången av månaden till 5,1%. Våra aktiva strategier hade en svag period och bidrog med -1,2% till avkastningen. Det hade varit bättre om vi hade stannat hemma och fikat i stället. Det ackumulerade positiva bidraget från våra aktiva strategier krympte härmed ihop till +0,8% för kalenderåret 2023.

Det finns olika sätt att observera och skatta värdet av de noterade respektive onoterade delarna av investmentbolagens innehav. Baserat på denna analys ser det ut som investmentbolagens noterade innehav har värderats upp relativt kraftigt (d v s lägre rabatt) under året medan de onoterade innehaven fortsätter att släpa efter. De absoluta siffrorna i diagrammet nedan är osäkra, men vi känner oss ganska säkra på att riktningen i förändringarna stämmer.

Diagram 2, skattad substansrabatt/premie för investmentbolagen, uppdelad på noterade respektive onoterade innehav. Se bifogad PDF

Diagram 3, avkastning under november 2023 per investmentbolag fördelat på förändringar i substansvärde och rabatt/premium. Se bifogad PDF

Sedan årsskiftet uppgår avkastningen i Investmentbolag+ Calculus till 13,8%. Som jämförelse har SIXRX avkastat 10,2% under 2023.

Kvartil Liquid Private Assets

Investmentbolagens onoterade innehav utvecklades i linje med noterade aktier starkt under november. Störst bidrag till avkastningen gav Latour som ensam bidrog till nästan en tredjedel av månadens avkastning.

Diagram 4, bidrag till november månads avkastning per bolag, uppdelat på långa och korta positioner. Se bifogad PDF

Andelsvärdet i Kvartil Liquid Private Assets A ökade med 8,2% procent under november. Fondens värde har minskat med 4,6% sedan start den 1 mars 2023, att jämföra med SIXRX som stigit med 0,9% under samma period.

Kvartil sätter samman portföljer av värdepapper. Vi använder data, statistik och regler för att ta bättre investeringsbeslut. Vårt mål är att leverera en avkastning som tillhör den övre kvartilen bland jämförbara alternativ. Vi tror på teknikens möjligheter och vetenskap. Vi tar aldrig några genvägar. Våra kunder väljer Kvartil därför att de känner sig trygga med att vi förvaltar kapital på ett systematiskt och kostnadseffektivt sätt. info@kvartil.se +46 8 124 444 90