Kvaser AB skriver avtal med Mercury Marine

Report this content

Kvaser AB skriver avtal med Mercury Marine Nytt svenskt realtidsystem gör båtar säkrare. Wisconsin USA- Kvaser AB i Göteborg har nyligen undertecknat ett avtal med båtmotortillverkaren Mercury i USA angående nyttjanderätten för Kvasers patent inom realtidskommunikation. Styrelseordföranden för KVASER, Lars-Berno Fredriksson säger i en kommentar att "Detta är ett genombrott för Kvaser och Kvasers teknologi". Vidare säger han att "Genom att vi fått våra patent granskade av Mercurys experter, känner vi oss nu säkra på att vi kommer att kunna gå vidare med liknande avtal inom andra segment". Avtalet ger Mercury rätt till en så kallad systemlicens som innebär att företaget får bygga system baserat på realtidsoperativsystemet CanKingdom. Parterna vill inte offentliggöra värdet på avtalet. CanKingdom är ett realtidsoperativsystem för system (RTOS-S) som ger systemkonstruktörer en unik bas för att konstruera säkra system till låg kostnad utan att behöva kompromissa med prestanda. Kvaser AB, med säte i Göteborg, utvecklar hårdvaru- och mjukvaruverktyg för avancerade realtidssystem (RTOS-S), huvudsakligen med bas i CAN- protokollet. För mer information, se även www.kvaser.se eller www.bit.se. För detaljerad information kontakta: Lars-Berno Fredriksson (Styrelseordf): +46-320-152 87, e-mail lbf@kvaser.se +46-70-3315287, (Mobil) Joachim Fritzson (Marknadschef): +46-31-88 63 44, e-mail jf@kvaser.se +46-70-264 67 76 (Mobil) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/06/20000306BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/06/20000306BIT00970/bit0002.pdf