Fler än 1,1 miljoner begagnade bilar såldes under 2015

-          Stor efterfrågan gav högre priser på begagnat

Under 2015 slog försäljningen av begagnade bilar rekord. Totalt såldes 1 163 754 begagnade bilar i Sverige, en ökning med 4,1 procent jämfört med 2014. Det visar statistik från KVD Bilpriser. Enligt Jonas Björkman, VD på KVD Bilpriser, präglas marknaden av ovanligt stor efterfrågan med högre priser som följd.

– Begagnatmarknaden är glödhet. Vi har sett en stark positiv trend de senaste fyra åren med stadig tillväxt. Tidigare köpte många bilägare en ny bil för att slippa problem. I dag, när bilarna är bättre, är en begagnad bil också problemfri i många fall. Dessutom är det stor skillnad i ägandekostnad mellan en ny och en begagnad bil. Det gör att allt fler väljer begagnat i dag, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Källa: KVD Bilpriser

Stabila priser

Under 2015 var priserna på begagnade bilar ovanligt stabila. Från år till år brukar en tre år gammal bil tappa ungefär 12-15 % av värdet, men så såg det inte ut under förra året. Då minskade priserna med 7-8%. Under våren och fram till den tidiga hösten ökade till och med priserna på begagnat som ett svar på den stora efterfrågan.

– Det är ett tydligt trendbrott att priserna inte sjunker lika snabbt längre till följd av den starka efterfrågan. Och allt tyder på att den stabila prisbilden för begagnat kommer att hålla i sig även framöver, säger Björkman.

Ökningen var störst i Kronoberg

Flest bilar såldes i Västra Götalands län, över 197 000 stycken, under 2015. Största ökningen av antalet sålda begagnade bilar skedde i Stockholms län (+10 368 stycken) medan den största procentuella ökningen var i Kronobergs län (+8.7 %). Blekinge är det enda län där försäljningen av begagnade personbilar var lägre år 2015 än 2014.

Om sammanställningen

KVD Bilprisers statistik över begagnade bilköp i Sverige preliminär och hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning från Bilregistret transaktionsdata. Sammanställningen görs vanligtvis en månad efter kvartalets slut för att få med samtliga bilköp, även de köp där ägarskiftet skett via det gula registreringsbeviset (Månadsstatistiken räknas upp med cirka 5000 registreringar efter kalendermånadens slut). I denna sammanställning saknas de köp som registrerats sent under december månad 2015.

För mer information kontakta:

Jonas Björkman, VD, KVD Bilpriser

Tel: 0736 - 25 32 15 E-post: jonas.bjorkman@bilpriser.se

KVD Bilpriser AB är Sveriges ledande bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. I KVD - koncernen ingår även KVD, Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde.

Taggar: