• KVD Bilpriser/

Nästan varannan svensk kan tänka sig en bilsemester i sommar - Bilpriser.se listar bästa semesterbilarna för plånboken

Report this content

Juli närmar sig med stormsteg och med det för många semestern. Även om resmålet är huvudpunkten, så är färden dit minst lika viktig. En undersökning på uppdrag av KVD och Bilpriser.se visar att nästan hälften av svenskarna (48 procent) [1] kan tänka sig att åka på bilsemester i sommar. Bilpriser.se har listat bilarna som säkrast håller värdet under sommarmånaderna.

Bilpriser.se har tittat närmare på de bilar som utifrån olika sommarbehov behåller värdet bäst i sommar. Oavsett om du planerar en längre Sverigetur med hela familjen, eller om du bara vill cruisa i en cab längst med strandpromenaden.

- Vilken bil som passar bäst i sommar är personligt och beroende av både livssituation och smak. För den som exempelvis planerar att bilsemestra med hela familjen kanske vår lista över kombi-bilar är lite extra intressant att titta närmre på. Värdeminskningen för en familjekombi, om man köper bilen nu inför sommaren och säljer den om 3 månader, ligger runt ca 3 procent, vilket är förhållandevis lite, säger Jonas Björkman, chef för värdering och research på Bilpriser.se

Är det inte familjesemester som är planen i sommar kanske en cab att cruisa runt i kan vara ett alternativ. Den cab som enligt Bilpriser.se just nu tappar minst i värde under en 3-månadersperiod, är Mercedes SLK, med knappt 2 procents värdeminskning. På andra plats hittar vi BMW 325i, som tappar något mer i värde under samma tid.

- Cab:en är ju en säsongsbetonad bil, som kanske till stor del står och dammar när det inte är sommar. Därför kan det kanske vara ett alternativ för vissa att köpa en cab nu som sedan säljs till hösten, säger Jonas Björkman, chef för värdering och research på Bilpriser.se.

[1] Undersökning utförd av YouGov på uppdrag av KVD och Bilpriser.se under tidsperioden 14-17 mars 2014 bland 1 051 män och kvinnor i Sverige i åldrarna 18-74 år.

För ytterligare information, kontakta:

Mathias Björkman, VD, KVD Bilpriser, Tel: 070 996 64 76, E-post: mathias.bjorkman@bilpriser.se

KVD Bilpriser AB är Sveriges största bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. I KVD - koncernen ingår även KVD, Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde.

Taggar: