• KVD/

3 av 10 svenskar shoppar med sin smartphone: Nu kan du även sälja bilen direkt i telefonen med bara ett tryck

En ny undersökning från YouGov, på uppdrag av KVD Bilpriser, visar att tre av tio svenskar köpt och/eller sålt något med sin smartphone. KVD Bilpriser lanserar nu en ny tjänst i sin app Bilpriser.se, som gör det möjligt att sälja sin begagnade bil
direkt i mobilen.

- Vi värderar dryga miljonen begagnade bilar i månaden för personer som antingen ska sälja eller köpa en bil. Bara i appen görs dagligen 1 500 värderingar. Att både kunna värdera bilen och påbörja försäljningsprocessen direkt i appen förenklar bilförsäljningen ytterligare för våra kunder, säger Mathias Björkman, VD, KVD Bilpriser.

Den som laddar ner appen bilpriser.se till sin iPhone kan, förutom att värdera sin bil, också sälja den direkt via appen genom att endast fotografera registreringsnumret. Från det att man tryckt på knappen “Jag vill sälja min bil” blir man inom 24 timmar kontaktad av KVD:s säljkoordinatorer som sköter hela bilaffären.

- Bilbranschen flyttar i allt större grad ut på nätet och allt fler ser telefonen som ett naturligt shoppingverktyg. KVD säljer över 200 bilar i månaden åt privatpersoner och det känns helt rätt i tiden att vi nu, tillsammans med KVD Bilpriser, kan erbjuda bilförsäljning tryggt och säkert direkt via mobilen, säger Ulrika Drotz Molin, VD, KVD.

I snitt har svensken 29 nedladdade appar på sin smartphone. Nästan varannan (45 procent) uppger att appar som löser ett vardagsproblem/behov är bland de appar de oftast använder. Tillsammans med sociala appar och underhållningsappar är dessa de mest populära bland svenskarna. Appen Bilpriser.se kan laddas ner i Apples App Store här.

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov, mellan 14 - 17 mars 2014. Totalt genomfördes 1 215 intervjuer bland kvinnor och män i åldrarna 18-74 år. För mer information om undersökningen se bifogat faktablad.

För ytterligare information om Bilpriser och appen bilpriser.se kontakta:Mathias Björkman, VD, KVD Bilpriser AB, Tel: 070-996 64 76, E-post: mathias.bjorkman@bilpriser.se
För ytterligare information om KVD och försäljningen av bilar kontakta: Ulrika Drotz Molin, VD, KVD. Tel: 0735- 58 31 04, E-post: ulrika.drotz-molin@kvd.se

KVD Bilpriser AB är Sveriges ledande bilvärderingsföretag och erbjuder, via www.bilpriser.se, privatpersoner och företag marknadens bredaste utbud av korrekta och trovärdiga fordonsvärderingar. Bilprisers moderbolag, KVD, är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde.