• KVD/

Auktionssajter populära hos svenskarna - Stort intresse för bilauktioner

Svenskarna gillar auktion på nätet. I dag har nästan varannan svensk köpt eller sålt något på auktionssajter och var fjärde som handlat gör det regelbundet. Två av tre uppger också att de kan tänka sig göra det framöver. Det visar en ny undersökning från bilauktionsföretaget KVD.

För första gången på länge har en undersökning kartlagt hur svensken använder auktionssajter. Den visar att det är dubbelt så vanligt att svensken köper än säljer på nätauktion. Framförallt är det elektronik, leksaker och möbler som handlas.

– Med internet och den tekniska utvecklingen har auktioner blivit enklare och mer lättillgängliga, vilket ökar de positiva effekterna. När köpare i realtid kan jämföra priser och följa budgivningar säljs produkterna alltid till marknadspris, vilket upplevs som rättvist och positivt. Vi kommer troligtvis se fler branscher gå över till auktionsförsäljning, säger KVDs vd Ulrika Drotz Molin.

Stort intresse för bilauktioner

Två av fem använder auktionssajter i dag och 63 procent kan tänka sig göra det i framtiden. Då är intresset störst att köpa och sälja elektronik och möbler. Det område som växer kraftigast framöver enligt undersökningen är försäljning och köp av bil via nätauktion.

– Intresset för att sälja bil via nätauktioner växer kraftigt. När vi startade vår tjänst för privatpersoner 2013 sålde vi cirka 1600 bilar. Den siffran nästintill fördubblades under 2014. Vi räknar med samma utveckling under 2015, kommenterar KVDs vd Ulrika Drotz Molin.

Detta köper och säljer vi på auktionssajterna (1073 svar (fallande ordning)):

1. Elektronik                          26 procent
  2. Leksaker                           18 procent
  3. Möbler                               15 procent
  4. Antik/design                      13 procent
  5. Konst och kuriosa             12 procent
  6. Smycken                           11 procent
  7. Väskor                                9 procent
  8. Bilar                                    4 procent

Det här kan svenskarna tänka sig köpa i framtiden via auktionssajt (2 323 svar):

1. Möbler                              35 procent
  2. Elektronik                         27 procent
  3. Leksaker                           25 procent
  4. Konst och kuriosa             24 procent
  5. Antik/design                      24 procent
  6. Smycken                          18 procent
  7. Väskor                              17 procent
  8. Bilar                                  13 procent

Fakta från undersökningen

• 23 procent har sålt via auktionssajter
  • 42 procent har köpt via auktionssajter
  • 46 procent har köpt eller sålt via auktionssajter
  • 58 procent av de som är under 34 år har sålt eller köpt via auktionssajter
  • 54 procent har aldrig använt auktionssajter. Bland männen är det 52 procent och bland kvinnorna 56 procent
  • 25 procent använder auktionssajter regelbundet varje månad
  • 63 procent uppger att de inte kan tänka sig använda auktionssajter
  • 4 procent har köpt eller sålt en bil via auktionssajter
  • 13 procent anger att de kan tänka sig använda auktionssajter för att köpa eller sälja nästa bil och bland männen är det 18 procent

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes via e-post av Sifo på uppdrag av KVD. Den genomfördes mellan den 8 och 14 januari 2015 och totalt svarade 2323 respondenter.

För ytterligare information och bilder, kontakta Dag Thyselius, PR- och informationsansvarig på KVD, Tel: 073-558 31 78, E-post: dag.thyselius@kvd.se.

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se