• KVD/

Fel färg på bilen får varannan köpare att backa - män mer känsliga än kvinnor

Tänk på färgen när du köper ny bil – valet du gör kan påverka bilens andrahandsvärde. En undersökning från bilauktionssiten KVD visar att fel färg på bilen kan avskräcka varannan bilköpare – inte minst männen – och att färgen grå är det säkraste kortet att satsa på. Rost, trasig utrustning och dålig lukt är andra aspekter som får många bilköpare att backa.

63 procent av männen och 51 av kvinnorna uppger att fel färg på en bil kan avskräcka dem från ett potentiellt köp. Störst risk för en förlorad affär löper den som vill sälja en rosa, orange, lila eller gul bil och bäst chans till försäljning har den som äger en grå. Andra smarta färgval för den som vill komma att sälja sin bil vidare är blå, svart och silver.  Män har absolut svårast för rosa medan orange är den färg som avskräcker kvinnorna mest.

Utöver färgen uppger 9 av 10 att rost, trasig utrustning och dålig lukt kan avskräcka från ett potentiellt köp. Nötta säten, skador på lacken en ostädad interiör och slitna däck kan också göra att affären går i stöpet.

När du ska köpa en ny begagnad bil är det viktigt att tänka på att den också ska kunna säljas den dag man vill byta. Att köpa en bil med en färg som sticker ut kan bli ett problem. Det är också viktigt att tänka på att det inte finns begynnande rost och att bilens funktioner fungerar eftersom det är saker som får många köpare att backa ett köp, säger Benny Karlsson marknadschef på KVD.

63 procent av kvinnorna mot 55 procent av männen uppger att en ostädad bil kan avskräcka dem från att genomföra ett bilköp. Kvinnorna är också mindre toleranta än männen när det kommer till däcken på bilen de tänker köpa; 55 procent av kvinnorna jämfört med 43 procent av männen uppger att slitna däck skulle kunna hindra dem från att genomföra affären.

Bilfärgerna som avskräcker mest – i turordning

1.       Rosa

2.       Orange

3.       Lila

4.       Gul

5.       Brun

6.       Guld

7.       Beige

8.       Grön

9.       Vinröd

10.    Röd

11.    Vit

12.    Silver

13.    Blå

14.    Svart

15.    Grå

Andra aspekter som kan avskräcka ett bilköp – i turordning

1.       Rost

2.       Trasig utrustning

3.       Dålig lukt

4.       Slitna säten

5.       Skador på lacken

6.       Ostädad

7.       Slitna däck

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel på uppdrag av KVD mellan den 2 och 6 mars 2016. Totalt intervjuades 1160 personer i åldern 15-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Benny Karlsson marknadschef på KVD, 073-558 31 62 eller benny.karlsson@KVD.se

Om KVD

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar, tunga fordon, maskiner och andra varor av högre värde. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se.