KVD Kvarndammen börjar sälja bilar åt privatpersoner

Sveriges största förmedlare av begagnade leasing-och tjänstebilar, KVD Kvarndammen, går in på den privata marknaden för begagnade bilar och lanserar en tjänst som förenklar och ökar tryggheten för privatpersoner som ska sälja bil.

Att köpa eller sälja en begagnad bil är för många sammankopplat med viss osäkerhet och KVD Kvarndammen fungerar som en objektiv förmedlare mellan köpare och säljare. Hittills har enbart organisationer, kommuner och företag kunnat sälja bilar via KVD Kvarndammen. Nu ger företaget även privatpersoner möjlighet att sälja bilar.

-          Allt fler som köper bil via oss efterfrågar tjänsten. De vill slippa besväret med att sälja bilen själva samtidigt som de är angelägna om att få ett bra pris, säger Ulrika Drotz Molin, VD på KVD Kvarndammen.

Tjänsten innebär att Kvarndammen sköter hela bilaffären. Från rekonditionering och beskrivning till marknadsföring, visning och försäljning. Kvarndammen hanterar också alla kontakter med köparen och tar ansvar för eventuella problem som kan uppstå efter försäljningen.

Samtliga bilar som säljs genomgår också ett test av erfarna tekniker som skriver en rapport där eventuella fel eller skador dokumenteras och sedan presenteras på kvarndammen.se tillsammans med bilder på bilen.

-          Vi ser till att allt går rätt till. Att köparen får rätt information och att säljaren känner att bilen beskrivs på ett rättvist sätt. Det är en trygghet för samtliga parter. Att över 95 % av de som köper bil på kvarndammen.se gör det utan att ha sett bilen i verkligheten är ett gott betyg åt tjänsten, säger Ulrika Drotz Molin.

Bilarna som idag säljs via Kvarndammen är till 90 % ett- till tre år gamla leasingbilar. För att behålla den goda kvaliteten på utbudet ställs krav på de bilar som ska säljas. Bilen får bland annat inte vara äldre än tio år, gått mer än 18 000 mil eller vara direktimporterad. Bilen måste också haft samma ägare de senaste sex månaderna och vara godkända vid kontrollbesiktningen.

Läs mer på www.kvd.se/medlemsbil

KVD Kvarndammen
Kungälv
2012-08-16

För mer information och bilder kontakta Ulrika Drotz Molin, VD på KVD Kvarndammen, på 0735 – 58 31 04 eller ulrika.drotz-molin@kvd.se, eller Dag Thyselius, PR- och informationsansvarig på KVD Kvarndammen, 0735 - 58 31 78 eller dag.thyselius@kvd.se.

KVD Kvarndammen är Sveriges största oberoende nätbaserade marknadsplats för förmedling av begagnade bilar.Företaget grundades 1991 och driver marknadsplatsen www.kvarndammen.se där förmedling av personbilar, tunga fordon och maskiner sker vid veckovisa nätauktioner.  I KVD-koncernen finns dessutom värderingsföretaget www.bilpriser.se.