Nu säljs de sista Saabarna

De sista unika Saabarna ligger nu ute för auktion på KVDs marknadsplats www.kvd.se. Bland objekten finns bilar som endast byggts i några få exemplar samt ett antal bilar av de modeller Saab Automobile AB började producera men som aldrig hann komma ut på marknaden. Auktionen, som omfattar 78 Saabar, startar i dag den 19 mars och avslutas den 3 april.

Bland bilarna finns 31 stycken av Saabs Suv, 9-4X, som endast producerades i drygt 700 exemplar. På auktionen säljs också sju av de dryga 30 9-5 NEW Sportkombi som hann produceras och 37 av de 54 9-5 New Sedan av 2012 års modell som byggdes.

-          Vi hade en liknande auktion i slutet av förra året och märkte då vilka starka känslor som fortfarande finns för SAAB runt om i världen. Intresset var enormt, både i Sverige och internationellt. När de sista bilarna nu säljs förväntar vi oss ett lika stort intresse bland Saabentusiasterna, säger Per Blomberg, affärsområdeschef på KVD.

Bland bilarna som säljs finns den sista fabrikstillverkade Saab 9-3X som byggdes av Saab Automobile AB och en av de endast tre existerande Saab 9-3 SportSedan i färgen Skyblue. Förutom dessa modeller finns en Saab 9-5 NEW SportSedan TiD6 (Alpha)2.9 superdiesel.

Visning av bilarna sker i Wallhamn, några mil norr om Göteborg, fredagen den 22 mars. På grund av säkerhetsskäl krävs tidsbokning, vilket man gör genom att maila namn, kontaktuppgifter och vilken bil man är intresserad av till saabauction@kvd.se senast 12:00 torsdagen den 21 mars.

Auktionen sker på uppdrag av Saabs konkursförvaltare. Bilarna säljs styckvis och budgivning sker på KVD:s marknadsplats www.kvd.se och www.kvdauctions.com. Där finns också bilder och utförliga beskrivningar av bilarna. De flesta av bilarna får inte köras i trafik och några behöver färdigställas eller registreras. Förutsättningar och villkor för respektive bil finns med i beskrivningen av bilarna.

Mer information om auktionen: www.kvd.se eller www.kvdauctions.com
Mer information om Saabs konkurs:
www.konkursboet.se
Bilder:
PDF med samtliga bilar:

KVD
Kungälv
2013-03-19

För frågor om auktionen och bilarna; saabauction@kvd.se. För bilder eller mediefrågor kring auktionen kontakta Dag Thyselius, informationsansvarig på KVD Kvarndammen på 0735 58 31 78 eller dag.thyselius@kvd.se. För frågor om Saabs konkurs kontakta Hans L. Bergqvist, Partner Advokatfirman Delphi på konkurs@delphi.se eller Anne-Marie Pouteaux, Partner Wistrand Advokatbyrå på konkurs@wistrand.se.

KVD är Sveriges största oberoende nätbaserade marknadsplats för förmedling av begagnade bilar. Företaget grundades 1991 och driver marknadsplatsen www.kvd.se där förmedling av personbilar, tunga fordon och maskiner sker vid veckovisa nätauktioner. Varje år säljs över 22 000 personbilar och 10 000 maskiner och tunga fordon via kvd.se. I KVD-koncernen finns dessutom värderingsportalen www.bilpriser.se.