Prutare och bestämma pris jobbigast vid bilaffär

Att bedöma vilket pris man ska sälja bilen för och personer som prutar är det svenskar upplever som jobbigast när de ska sälja sin begagnade bil, visar en ny Sifo-undersökning*.  6 av 10 (57 procent) svenskar tror också att annonser för begagnade bilar stämmer dåligt överens med verkligheten.

Varje år byter över en miljon svenska bilar ägare. Men att köpa eller sälja en begagnad bil är för många sammankopplat med viss osäkerhet. Nästan fyra av tio svenskar (38 procent) anser sig vara dåliga på att bedöma kvalitén på en begagnad bil och trots att bara 8 procent uppger att de någon gång förskönat eller undanhållit viktig information i en bilannons, är det få som litar på andras bilannonser.

- Att köpa bil är för många den största affären man gör, näst efter husköp. På KVD märker vi ett allt större intresse från privatpersoner som vill få hjälp med sin bilaffär. Anledningen är troligtvis tidsbrist och att man vill minimera risken att göra en dålig affär, säger Mattias Forslund, Chef affären Bil på KVD Kvarndammen.

Ytterligare resultat från undersökningen:

- Hälften av svenskarna (49 procent) tycker att det är jobbigt att förhandla om priset i samband med en bilaffär.

- Hälften av svenskarna uppger att de är oroliga för att bli lurade när de säljer eller köper en begagnad bil.

- Mer än 4 av 10 svenskar (43 procent) uppger att de skulle vilja få professionell hjälp när de säljer sin begagnade bil.

- Ofta är det en obalans mellan säljare och köpare i vilken kunskap man har om bilar. Detta i kombination med att det rör sig om stora pengar bidrar till den oro många upplever. Genom att testa bilen noggrant och beskriva den objektivt, inklusive fel och brister, hjälper vi på KVD till att minska den oron, säger Mattias Forslund, Chef affären Bil på KVD Kvarndammen.

*Sifo-undersökningen genomfördes mellan 11-20 februari bland 981 personer med körkort i åldrarna 18 år och uppåt.

Ytterligare information från undersökningen finns i det bifogade faktabladet.

KVD Kvarndammen
2013-03-07

För ytterligare information och bilder, kontakta Mattias Forslund, Chef Affären Bil på KVD, Tel: 073-558 31 01 eller Dag Thyselius, PR- och informationsansvarig, KVD, Tel: 073-558 31 78, E-post: dag.thyselius@kvd.se

KVD Kvarndammen är Sveriges största oberoende nätbaserade marknadsplats för förmedling av begagnade bilar. Företaget grundades 1991 och driver marknadsplatsen www.kvd.se där förmedling av personbilar, tunga fordon och maskiner sker vid veckovisa nätauktioner. Varje år säljs över 20 000 personbilar och 10 000 maskiner och tunga fordon via kvd.se. I KVD-koncernen finns dessutom värderingsportalen www.bilpriser.se.