Tillvalen som ökar värdet på din bil

Har din bil en eluppvärmd framruta, automatisk farthållare eller multifunktionsratt kommer du lättare kunna sälja den. Annan extrautrustning såsom automatisk avläsning av trafikskyltar eller head-up-display som visar körinformation på vindrutan, gör dock inte din bil mer attraktiv. Det visar en undersökning från bilauktionssajten KVD.

KVDs undersökning visar på stora skillnader i vad köpare önskar när det gäller begagnade bilars extrautrustning. Mest populärt enligt undersökningen är eluppvärmd framruta.

– Rätt och annorlunda tillval såsom eluppvärmd framruta kan göra din bil mer attraktiv för rätt köpare medan andra tillval inte påverkar värdet alls, säger Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Preferenserna skiljer sig mellan män och kvinnor. För männen är automatisk farthållare viktigast följt av multifunktionsratt och eluppvärmd framruta. För kvinnor är eluppvärmd framruta nummer ett. Därefter kommer GPS och döda-vinkel-varnare. Automatisk farthållare kommer först på en sjundeplats bland kvinnorna.

– Det skiljer stort mellan vad kvinnor och män prioriterar visar vår undersökning. De flesta av tillvalen som männen prioriterar finns i dag som standard när du köper en ny bil, medan de funktioner som kvinnor önskar är tillval som du ofta får betala extra för. Det är något som bilindustrin bör fundera över, säger Benny Karlsson.

Tillvalen som bilköpare helst vill ha:

1. Automatisk farthållare – 43%
  2. Eluppvärmd framruta – 43%
  3. GPS – 42%
  4. Multifunktionsratt – 42%
  5. Timer som gör att du kan värma din bil via en app – 40%
  6. Döda-vinkeln-varnare – 38%
  7. Helljus som bländar av automatiskt vid möte – 35%
  8. Utfällbar dragkrok – 34%

Tillvalen som manliga bilköpare helst
vill ha – i turordning:
  1. Automatisk farthållare – 53%
  2. Multifunktionsratt – 51%
  3. Eluppvärmd framruta – 46%
  4. GPS – 46%
  5. Timer som gör att du kan värma din bil via en app – 46%
  6. Döda-vinkel-varnare – 40%
  7. Utfällbar dragkrok – 38%
  8. Helljus som bländar av automatiskt vid
    möte – 36%
  9. Eluppvärmd ratt – 34%
  10. Autobromsfunktion – 29%

Tillvalen som kvinnliga bilköpare helst vill ha – i turordning:
  1. Eluppvärmd framruta – 41%
  2. GPS – 38%
  3. Döda-vinkel-varnare – 37%
  4. Helljus som bländar av automatiskt vid möte – 34%
  5. Multifunktionsratt – 34%
  6. Timer som gör att du kan värma din bil via en app – 34%
  7. Automatisk farthållare – 33%
  8. Utfällbar dragkrok – 29%
  9. Praktiska lastlösningar för ex. matkassar i bagaget – 28%
  10. Eluppvärmd ratt – 24%

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel på uppdrag av KVD mellan den 2 och 6 mars 2016. Totalt intervjuades 1160 personer i åldern 15-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Jessica Malmgren PR- och informationsansvarig på KVD, 0700-89 88 89 eller jessica.malmgren@kvd.se alternativt Benny Karlsson marknadschef på KVD, 073-558 31 62 eller benny.karlsson@kvd.se.

Om KVD

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se. I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se.