Nya köksluckor från Kvik tar in naturen i köket

Nu kommer danska kökstillverkaren Kvik med två nya varianter av den populära luckan Mano, båda i ekfanér med en naturlig look. Samtidigt släpps ytterligare en ny lucka med inspiration från naturen. Med Kviks nyheter har trenden med råa och naturliga ytor tagit plats i köket.

Luckan Mano är en av Kviks storsäljare. Nu kommer den stilrena luckan i två nya utföranden; Mano Forte och Mano Sera. Dessutom lanserar Kvik den helt nya luckan Foresta. Alla tre finns i Kvik-butiker i hela landet från slutet av januari 2011.

Rå och opolerad look
Att den råa, opolerade och naturliga looken har blivit en del av kökstrenden syns tydligt i de tre nya luckorna. Mano Forte är tillverkad i ekfanér, som bryts av med enkla profiler i rostfritt stål. Det samlade uttrycket blir ett formspråk med rena linjer, extra stilrent genom att luckorna saknar traditionella handtag.

Den andra nyheten inom samma serie, Mano Sera, är också i ekfanér men här är ytan svartlaserad. Naturliga material i kontrast till mörka fronter är karaktäristiskt för den rådande designtrenden inom kök.

Nytolkning av en klassiker
Medan Mano Forte och Mano Sera ingår i Kviks populära serie Mano är den nya luckan Foresta en nyhet inom en annan stilriktning för köksluckor, nämligen spegelluckan.

Foresta har en ram i massiv ek och en spegel i ekfanér. Den är på många sätt en nytolkning av den klassiska spgelluckan, och med sina skarpa kanter och rena linjer har den ett stilrent uttryck, säger Andrew Long från Kvik.

De nya luckorna finns i alla Kvikbutiker från slutet av januari 2011, där man kan se dem i utställningar och låta sig inspireras.

För ytterligare information kontakta gärna:
Andrew Long, Kvik A/S. Tfn: +45 4121 8909, e-post: alo@kvik.dk

Jacob Mortensen, PR & Communication, Kvik A/S. Tfn: +45 2098 4437, e-post: jkm@kvik.dk

Bilder som bifogas:

Foto 1: Mano Forte är en stilren lucka helt i ekfanér, som kopplar samman den råa och naturliga stilen med rena linjer.

Foto 2: Mano Sera är en svartlaserad lucka i ekfanér, som skapar en stark och markant kontrast till kökets traditionellt ljusa färger.

Foto 3: Foresta är Kviks nytolkning av den klassiska spegelluckan, med en ram i massiv ek och spegel i ekfanér.