Rätt skrivarval kan halvera utskriftskostnad och kraftigt reducera miljöpåverkan

Ett test av fyra skrivare för svartvita utskrifter från ledande tillverkare har genomförts av Buyers Laboratory LLC (BLI), världens ledande oberoende leverantör av analytisk information och tjänster. Testet påvisar stora skillnader vad gäller totala ägarkostnader och på avfall från förbrukningsmaterial. Efter 500 000 utskrifter skiljer det till exempel nära 80 procent i avfallsvikt mellan den bästa och näst bästa skrivaren.

Testet har genomförts av Buyers Laboratory LLC på uppdrag av KYOCERA Document Solutions Europe BV. I testet jämfördes KYOCERA FS-4300DN med motsvarande skrivare från Hewlett Packard, Lexmark och Samsung. Fokus för testet var att mäta tillförlitlighet, avfall från förbrukningsmaterial och ägandekostnad.

Nära halva ägarkostnaden
BLI´s test visar att KYOCERAs skrivare, beräknat på 500 000 utskrifter, kostar ägaren cirka 26 950 kronor. Ägarkostnaden för den närmsta konkurrenten är drygt 50 000 kronor och den skrivaren med högsta ägarkostnaden hamnar på nära 63 000 kronor.

–     Detta bekräftar verkligen det vi påstår i våra pressmeddelanden, säger Bo Gustavsson. Tack vare företagets mångåriga kunskap om keramiska material är det möjligt att tillverka produkter med minimal påverkan på miljön, med hög tillförlitlighet och samtidigt låga totala ägarkostnader.

Stora skillnader i avfall
Testet visade också att KYOCERAs skrivare producerade 5,3 kilo avfall vilket är 77,3 procent mindre avfall än skrivaren på andra plats (23,2 kilo) och 85,4 procent mindre avfall än konkurrenten med högsta avfallsvolymen (36,1 kilo).

–     Vi visste redan tidigare att våra produkter lämnar endast små fotavtryck i miljön men att skillnaden var så stor som testet visar överraskade oss ändå, säger Bo Gustavsson.

Genomgående hög kvalitet
Skrivarna utvärderades under en testperiod som bestod av en halv miljon utskrifter varav hälften var enkelsidiga och andra hälften dubbelsidiga. 500 000 utskrifter motsvara en normal användning av denna typ av skrivare under en treårsperiod.

Samtliga skrivare i testet visade sig hålla hög kvalitet med väldigt få stopp på grund av papperstrassel. Under de 500 000 utskrifterna som genomfördes så trasslade den bästa skrivaren endast en gång och den sämsta sju gånger. KYOCERA FS-4300DN stoppades två gånger.

Länk till resultatet från BLI´s test av svartvita skrivare:

1, Underlag till siffror i pressmeddelandet

2, Läs hela BLI´s test här

För mer information, kontakta:
Carl Ghatan
Country Manager Sweden

KYOCERA Document Solutions Nordic AB
Adress: Box 1273, 164 29  Kista
Tel. 070 587 05 11
E-post: carl.ghatan@dnr.kyocera.com

www.kyoceradocumentsolutions.se

Kontakt PR-byrå:
Magnus Deutgen

E-post: magnus.deutgen@informedia.se

Om KYOCERA Document Solutions
KYOCERA Document Solutions är ett av världens ledande företag inom dokumentlösningar för kontor. I företagets produktsortiment ingår skrivare och multifunktionsprodukter som erbjuder avancerade och miljöanpassade dokumentlösningar. De flesta av företagets produkter är Svanenmärkta.

KYOCERA Document Solutions Nordic AB har sitt nordiska huvudkontor i Kista och är ett helägt dotterbolag till KYOCERA Corporation. Moderbolaget är ledande tillverkare av högteknologisk keramik, elektroniska komponenter, solceller och elektronisk kontorsutrustning. Huvudkontoret ligger i Kyoto i Japan. Antalet anställda är 71 645 i över 30 länder.

Fakta om dokumentlösningar och MDS
KYOCERA Document Solutions fokuserar på systemlösningar som garanterar en optimal integrering av skrivare och flerfunktionsenheter i den befintliga IT-miljön. De aktuella systemen ger enkla, mer effektiva och ekonomiska lösningar. Med KYOCERA Managed Document Services (MDS) kan utskriftshanteringen optimeras. MDS-funktionen ger fördelar som minskade kostnader, minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet.

ECOSYS
För KYOCERA, som grundades 1959 med syftet att kombinera IT-utveckling, innovation och ekologi, var det ett naturligt steg att år 1992 bli det första världsomfattande företaget att ta fram ett system utan tonerkassetter för traditionella laserskrivare. Vår ECOSYS-teknik påverkar ekologin på ett direkt och omfattande sätt. I ECOSYS-tekniken används en patenterad trumma i amorfsilikon och andra hållbara komponenter vilket innebär att endast en typ av förbrukningsmaterial behövs, själva tonern. Dyra tonerkassettsystem behövs däremot inte längre. ECOSYS är dock mer än bara en teknik, det är en princip som har utformats utifrån ett koncept.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi visste redan tidigare att våra produkter lämnar endast små fotavtryck i miljön men att skillnaden var så stor som testet visar överraskade oss ändå.
Bo Gustavsson