Avtal klart för akademikerna i Svenska kyrkan

Report this content

Ett nytt löneavtal blev klart i helgen för akademikerna i Svenska kyrkan, bland dem landets präster, diakoner och pedagoger. Avtalet är på tre år och ger ett totalt löneutrymme på 6,8 procent varav 2,4 procent första året. En satsning på arbetsmiljön har också gjorts med bland annat en begränsning av arbetstiden för de präster som har oreglerad arbetstid till 40 timmar per vecka.

Årets avtalsförhandlingar drog ut på tiden och det var osäkert in i det sista om det skulle bli något avtal eller inte innan sommaren.
– Vi är mycket glada att vi ny har ett avtal i hamn och att det löper ända till den sista mars år 2016 ger lugn och ro för ett bra tag framöver, säger ombudsman Vibeke Hammarström på Kyrkans Akademikerförbund.

Avtalet är treårigt och ger totalt 6,8 procent i lönepåslag, varav 2,4 procent första året och 2,2 procent de följande åren. En satsning på arbetsmiljön görs också. De präster som har oreglerad arbetstid ska inte arbeta mer är 40 timmar per vecka i genomsnitt.
– De komministrar som har haft oreglerad arbetstid har många gånger kommit upp i väldigt många arbetstimmar vilket i längden skapar ohälsa. Därför är det nu bra att det i avtalet finns inskrivet att arbetstiden för den här gruppen ska begränsas till 40 timmar i veckan, säger Vibeke Hamarström

Förra året fick Kyrkans Akademikerförbund igenom en arbetstidsmodell för diakoner och pedagoger som kallas för församlingsarbetstid. Den innebär att diakoner och pedagoger arbetar efter samma modell som prästerna gör. Den här arbetstidsmodellen kommer att vara möjlig att tillämpa under hela den kommande avtalsperioden.

Personal som är med på lägerverksamhet får nu högre ersättning om lägerverksamheten är förlagd till en helg än om den är förlagd till en vardag.

Kompetensutveckling har också varit en stridsfråga. Resultatet är nu att arbetsgivarna ska avsätta tid till individuell fortbildning av personalen. Fortbildningen ska hålla samma nivå som utbildningsnivån för tjänsten kräver.

Föräldrapenningen förlängs till sex månader i likhet med vad som skett på andra avtalsområden.

Treårigt avtal för akademiker i Svenska kyrkan.