L.Brador vill förändra branschen genom ny kollektion arbetskläder för kvinnor

Arbetskläder för kvinnor har funnits sedan länge, men modell, snitt och passform har inte alltid varit den bästa. Nu lanserar L.Brador en kollektion med damkläder där arbetsbyxor i stretch och tröjor i sommarens kulörer ska förändra branschens bild av hur arbetskläder för kvinnor ska kännas, sitta och se ut. Kollektionen är inspirerad av outdoor-branschens följsamma och slitstarka modeller.

Leggings och jeans från billigare klädkedjor eller herrkläder i mindre storlekar. Så har arbetskläderna sett ut för många kvinnor som arbetar inom bygg- och industribranschen. Anledningen är att det inte har funnits tillräckligt bekväma alternativ gjorda för kvinnor. Damkläderna har mestadels bestått av byxor med dålig passform som sitter högt upp i midjan, och tröjorna har varit för korta i oelastiska material.

– Vi har pratat med kvinnor i branschen för att få deras önskemål på hur deras drömarbetsplagg skulle se ut, och egentligen struntat i vilka damkläder som finns på marknaden i dag. Samtliga som vi har pratat med efterfrågade stretch, bättre passform och en större variation gällande storlekar. Vi har kombinerat ett kvinnligare snitt, med ännu mer stretch för att ge en bättre passform, säger Tommy Larsson, kategorichef, L.Brador.

L.Brador presenterar sju nyheter
Med den nya kollektionen för damer vill L.Brador skapa ett helt nytt alternativ till befintligt utbud, genom att erbjuda sköna och smidiga plagg framtagna och konstruerade för kvinnor. Resultatet är två modeller arbetsbyxor för industri respektive hantverk, en piké i sommarens färger, en t-shirt och en långärmad tröja i bomull och elastan, samt en fleecetröja och en lite tjockare huvtröja.

Om arbetsbyxorna 1002pb och 1003pb:
1002pb har stretchtyg i front, framsida knä, baksida knä samt över hela vaden. På vänster benficka finns en vinklad telefonficka försedd med magnetlås som håller telefonen skyddad och på plats. Ventilationen på insida lår regleras lätt med dragkedja.

1003pb är en klassisk modell med tvåvägsstretch. Byxorna har två framfickor och två bakfickor för enkelt förvaring. På höger ben finns två fickor för skjutmått och tumskott. På vänster ben finns ficka för telefon och ID-kort.

Både 1002pb och 1003pb är nedläggningsbara med 5 cm, vilket innebär att byxorna lättare går att anpassa beroende på längd på användare. Båda modellerna kommer i svart och finns i storlekarna 34-38. L.Brador 1002pb kostar 949 kr och L.Brador 1003pb kostar 299 kr.

Om pikén 6018b:
Denna dampiké har en bra passform och formstabilitet med en slitsad nederkant. Pikétröjan är tillverkad i bomull och för att få en extra mjuk och skön känsla är pikén plaggtvättad. L.Brador 6018b kommer i färgerna marinblå och rosa och finns i storlekarna XS-XXL. Rekommenderat pris: 359 kr

Om t-shirt 6014b och tröja 6015b:
Båda plaggen har en avvägd urringning med smal halsribb och passformen har gjorts något smalare och längre för att ge en behaglig känsla hos användaren. Materialet är bomull och elastan för bra stretch och optimal komfort. L.Brador 6014b kommer i färgerna svart, vit och rosa, medan L.brador 6015b finns i svart och vitt. Samtliga tröjor finns i XS-XXL. Rekommenderat pris: 95 kr respektive 125 kr.

Om fleece 6017p:
En skön och mjuk fleecetröja där nederkanten enkelt kan regleras för optimal passform. Passformen och dess skärning har optimerats genom framtagning med en referensgrupp av kvinnor. Tröjan är tillverkad i polyester och har två sidofickor för förvaring. L.Brador 6017p kommer i färgen svart och finns i storlekarna XS-XXL. Rekommenderat pris: 289 kr

Om huvtröja 6016pb:
Den något tjockare huvtröjan har en mjuk och behaglig insida med en kroppsnära passform. För extra värme för huvud, hals, nacke och haka finns både en huva och krage. Tröjan är tillverkad i bomull och polyester. I tröjans nederkant och ärmslut finns muddar för att inte släppa in onödig kyla. L.Brador 6016pb kommer i färgen svart och finns i storlekarna XS-XXL. Rekommenderat pris: 295 kr

För mer information vänligen kontakta:
Tommy Larsson, Sortimentschef L. Brador

E-mail: tommy.larsson@skydda.se

Om L.Brador
L.Brador utvecklar designade arbetskläder för bygg- och industrisektorn. Utvecklingen sker i nära samarbete med slutanvändaren för att säkerställa en skön passform och hög funktion. Resultatet är arbetskläder som ser bra ut och fungerar ännu bättre att arbeta i. L.Brador säljs och marknadsförs av Skydda Protecting People Europe AB, nordens ledande leverantör av personlig skyddsutrustning för professionella användare.