Lundbergs årsstämma

Vid L E Lundbergföretagens årsstämma idag den 4 juni 2020 redogjorde verkställande direktören Fredrik Lundberg i sitt stämmotal för bolagets utveckling.

Vidare redovisades att substansvärdet efter uppskjuten skatt per den 3 juni 2020 uppgick till 385 kronor per aktie, att jämföra med 388 kronor per aktie den 31 december 2019. Fastighets AB L E Lundberg har, i ovan, värderats till sitt substansvärde per den 31 mars 2020 med tillägg för gjorda investeringar efter detta datum.

Vinstdisposition fastställd och ansvarsfrihet beviljad
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Vidare beviljade årsstämman styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till vinstdisposition vilket innebar att de till årsstämmans förfogande stående vinstmedlen i sin helhet överfördes i ny räkning.

Val av styrelse och revisor
Till styrelseledamöter omvaldes Carl Bennet, Lilian Fossum Biner, Mats Guldbrand, Louise Lindh, Fredrik Lundberg, Katarina Martinson, Sten Peterson och Lars Pettersson samt nyvaldes Bo Selling. Mats Guldbrand omvaldes till styrelsens ordförande.

Bo Selling är 61 år och civilingenjör. Han har under många år arbetat med kapitalförvaltning, med särskilt ansvar för aktieförvaltning hos AMF, Handelsbanken och senast Alecta.

Stämman beslöt vidare att arvode skall utgå till styrelsen med totalt 2 800 000 kronor, varav 840 000 kronor till ordföranden och 280 000 kronor till var och en av övriga av årsstämman valda ledamöter, förutom verkställande direktören.

KPMG AB valdes till revisor för en mandattid om ett år och att arvode till revisorn ska utgå enligt löpande räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Bemyndigande för styrelsen att förvärva aktier i bolaget
I enlighet med styrelsens förslag fattades beslut om ett bemyndigande för styrelsen att under perioden fram till nästa årsstämma besluta om förvärv av B-aktier i bolaget, i syfte att justera bolagets kapitalstruktur. Förvärv skall ske på Nasdaq Stockholm och begränsas av att bolagets innehav inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Stockholm den 4 juni 2020

Denna information lämnades, genom CFO Lars Johanssons försorg, för offentliggörande den 4 juni 2020 klockan 10:45.