Lundbergs bokslutskommuniké 2022

• Substansvärdet efter uppskjuten skatt uppgick den 31 december 2022 till 119,0 mdkr (480 kronor per aktie) jämfört med 132,3 mdkr (533 kronor per aktie) den 31 december 2021. Den 21 februari 2023 var motsvarande värde 125,7 mdkr (507 kronor per aktie).

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 29 193 mnkr (24 832).

• Resultat efter finansiella poster blev 7 679 mnkr (17 134) där resultat från andelar i intresseföretag och joint ventures utgör -1 688 mnkr (5 814). Resultat efter finansiella poster exklusive orealiserade värdeförändringar uppgick till 7 988 mnkr (11 912).

• Koncernens resultat efter skatt blev 5 773 mnkr (14 924) varav hänförligt till innehav utan bestämmande inflytande 4 259 mnkr (3 556).

• Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 6,10 kronor (45,84).

• Utdelning om 4,00 kronor (3,75) per aktie föreslås.

Kontaktpersoner:
Lars Johansson, CFO
Fredrik Lundberg, VD

Denna information är sådan information som L E Lundbergföretagen AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen  lämnades, genom den ovan angivna CFOs försorg, för offentliggörande den 23 februari 2023 klockan 14:30 CET.

Lundbergs är ett investeringsföretag som genom att vara aktiv och långsiktig ägare förvaltar och utvecklar ett antal företag. I tillgångsportföljen finns den helägda rörelsen Lundbergs Fastigheter, de börsnoterade dotterföretagen Hufvudstaden och Holmen liksom intressebolagen Industrivärden, Indutrade och Husqvarna. Lundbergs har också betydande aktieinnehav i Handelsbanken, Sandvik, Skanska och Alleima.