Lundbergs bokslutskommuniké 2023

• Substansvärdet efter uppskjuten skatt uppgick den 31 december 2023 till 135,1 mdkr (545 kronor per aktie) jämfört med 119,9 mdkr (484 kronor per aktie) den 31 december 2022. Den 20 februari 2024 var motsvarande värde 135,6 mdkr (547 kronor per aktie).

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 28 664 mnkr (29 193).

• Resultat efter finansiella poster blev 9 244 mnkr (7 679) där resultat från andelar i intresseföretag och joint ventures utgör 6 228 mnkr (-1 688). Resultat efter finansiella poster exklusive orealiserade värdeförändringar och nedskrivningar uppgick till 13 690 mnkr (7 988).

• Koncernens resultat efter skatt blev 8 678 mnkr (5 773) varav hänförligt till innehav utan bestämmande inflytande 1 423 mnkr (4 259).

• Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 29,25 kronor (6,10).

• Utdelning om 4,30 kronor (4,00) per aktie föreslås.

Kontaktpersoner:
Lars Johansson, CFO
Fredrik Lundberg, VD

Denna information är sådan information som L E Lundbergföretagen AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen  lämnades, genom den ovan angivna CFOs försorg, för offentliggörande den 22 februari 2024 klockan 12:30 CET.

Lundbergs är ett investeringsföretag som genom att vara långsiktig och aktiv ägare förvaltar och utvecklar ett antal företag. I tillgångsportföljen finns den helägda rörelsen Lundbergs Fastigheter, de börsnoterade dotterföretagen Holmen och Hufvudstaden liksom intressebolagen Husqvarna, Industrivärden och Indutrade. Lundbergs har också betydande aktieinnehav i Alleima, Handelsbanken, Sandvik och Skanska.