LUNDBERGS SÄLJER SINA AKTIER I CARDO

Report this content

L E Lundbergföretagen har träffat avtal med ASSA ABLOY om att avyttra samtliga sina 11.150.000 stycken aktier i Cardo, vilka utgör 41,3 procent av såväl kapital som röster i bolaget.

Överenskommet pris per aktie är 420 kronor vilket ger en total köpeskilling på 4,7 miljarder kronor. Reavinsten för Lundbergs blir cirka 2,5 miljarder kronor. Avtalet mellan Lundbergs och ASSA ABLOY är villkorat av att berörda konkurrensmyndigheter godkänner överlåtelsen. Tillträde och likvid för aktierna sker när erforderliga tillstånd erhållits, vilket bedöms äga rum under första kvartalet 2011.

Avtalet innefattar en reglering om rätt för Lundbergs att erhålla kompensation vid eventuell budhöjning eller vidareförsäljning från ASSA ABLOY.

Lundbergs har varit huvudaktieägare i Cardo sedan 1998. Aktierna förvärvades i huvudsak under perioden 1997 till 1999 och den genomsnittliga innehavstiden uppgår till cirka 12 år.

Cardoaktiens totalavkastning uppgår under innehavstiden till i genomsnitt drygt 15 % per år. Under samma period var börsens genomsnittliga totalavkastning drygt 8 %.

-          ”Lundbergs har utövat en aktiv ägarroll i Cardo sedan 1998 och jag har varit styrelsens ordförande sedan dess. Cardo har utvecklats på ett positivt sätt och vi har fått en god avkastning på vår investering.

Vi stödjer ASSA ABLOYS:s bud på Cardo och gör bedömningen att vi genom vårt avtal med ASSSA ABLOY medverkar till en industriellt sund och riktig affär”, säger Fredrik Lundberg, VD och koncernchef i Lundbergs.

Stockholm 2010-12-13

L E LUNDBERGFÖRETAGEN AB

Eventuella frågor med anledning av detta pressmeddelande besvaras av Fredrik Lundberg

som nås via Lundbergs informationschef Roger Ekström på telefon 0709-21 65 06.

Informationen är sådan som L E Lundbergföretagen AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528) och/eller lagen om handel med finansiella instrument (SFS1991:980). Informationen lämnades för offentliggörande den 13 december 2010 kl. 08.20.