• Labs 2 Group/

Labs² erhåller en tilläggsbeställning på det egenutvecklade affärsstödsystemet BRIKKS från ViaEuropa. Avtalet är initialt på fem år.

ViaEuropa har erhållit uppdraget att agera kommunikationsoperatör samt leda utbyggnaden av fibernät åt ett konsortie i Sao Paulo. Detta är ett genombrott för både ”öppet nät” samt ”gigabit till hemmet”. Dessa två koncept som ViaEuropa var först med i världen (öppet nät / KO 1999 i Stockholm / & gigabit till hemmet 2004 nov i Lund) har framför allt fått fäste i Skandinavien & Schweiz men succesivt väckt ett allt större intresse runt om i världen.

När nu ViaEuropa återigen skall leverera ett komplett ”Open Giga” projekt utanför Europa så är det ett gott betyg för den kommunikationsoperatörstjänst som ViaEuropa erbjuder baserat på BRIKKS. Projektet i Brasilien är först och främst inriktat på Sao Paulo men redan nu finns intressen från flera andra delar av landet. Den exakt utbyggnadstakt kommer att styras av den lokala efterfrågan. Nätet som byggs upp är avancerade Fiber/LAN anslutningar som alla har teknisk kapacitet att leverera minst en gigabit (1000/1000 Mbps). Lösningen är baserad på den design som har utformats i Lund (Proof of Concept Gigabit in Lund, PoC/GiL) av Labs², ViaEuropa och Cisco Systems. Det nya nätet i Brasilien kommer att erbjuda möjligheten för nya tjänster samt väsentligt bättre prisprestanda på traditionella 3P+ tjänster än idag.

"Att kunna presentera vårt andra stora projekt utanför Europa inom tolv månader från att vi lämnade Stockholmsbörsen samt att dagens projekt presenteras mindre än tre månader efter uppdraget i Costa Rica är uppmuntrande och det finns fortfarande mera potential eftersom våra partners har ytterligare projekt på gång samt att varje nytt internationellt projekt gör det lättare att kvalificera sig för nästa. Labs², ViaEuropa och Cisco arbetar gemensamt vidare med ett antal andra liknande införsäljningar så ett väl genomfört projekt i Brasilien blir ytterligare en viktig referens inte bara för Labs² utan även för den framtida utvecklingen av öppet nät.”, säger Jonas Birgersson, VD på Labs².

Jonas Birgersson
Verkställande direktör i Labs²
Tel: +46 705 15 27 62

Labs² verkar på marknaden för affärsstödsystem som används för att sälja, leverera, fakturera, hantera och övervaka bredbandstjänster. Bolagets huvudprodukt BRIKKS erbjuds framför allt till kommunikationsoperatörer, tjänsteleverantörer och bredbandsoperatörer. Labs² har huvudkontor i Lund, samt marknads- och försäljningskontor i Oslo.