Report this content

Nordens miljövänligaste fabrik för tillverkning av betongpannor invigs i Finland Den 5 april inviger Lafarge Braas Scandinavia en ny fabrik för tillverkning av betongpannor i finska Orimattila. Den nya fabriken är den mest avancerade och miljövänliga i sitt slag i Norden. Lafarge Braas Scandianvia, Nordens ledande leverantör av takmaterial, förstärker sin ställning på den nordiska marknaden genom en ny fabrik för tillverkning av betongpannor i Finland. "Under de senaste åren har takmaterialsmarknaden blivit alltmer internationell. Den nya fabrikens gynnsamma läge i Orimattila i Finland, där vi kan koncentrera produktionen till en enda anläggning, ger oss mycket goda förutsättningar för att öka effektiviteten och anpassa vår verksamhet till den nordiska marknaden", sade Bengt Persson som är VD för Lafarge Braas Scandinavia. Fabriken kostade cirka 70 miljoner finska mark att bygga och kommer inledningsvis att sysselsätta 40 personer. Fabriken har en årlig produktionskapacitet på 30 miljoner betongpannor. Cirka 10 miljoner takpannor kan förvaras i fabrikens lager. "Vår ledande marknadsställning ger oss unika möjligheter att ligga långt fram i utvecklingen av takmaterialsbranschen. Detta är den mest avancerade fabriken i Norden - den är utrustad med modern teknik och många arbetsmoment är automatiserade", sade Bengt Persson. Produktionen av den nya klassiskt symmetriska profilen har precis påbörjats. I framtiden kommer produktsortimentet att utökas med nya takpannor med olika beläggningar. Fabriken i Orimattila är den miljövänligaste fabriken i sitt slag i Norden. När fabriken ritades ansträngde man sig särskilt för att på- och avlastningarna skulle kunna ske snabbare och enklare. Man tog även hänsyn till önskemål från kunderna rörande paketeringen av takpannorna. Den nya paketeringsmetoden förenklar hanteringen och gör det även enklare att transportera och lyfta upp takpannorna på taken. Lafarge Braas Scandinavias fabrik i Pennala ritades av arkitekten Pasi Raevaara och byggdes av NCC:s lokala byggföretag i Lahti. Om företaget: Lafarge Braas Scandinavia AB är Nordens ledande leverantör av takmaterial. Företaget bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland och bland företagets varumärken finns Vittinge Tegel, Jönåkerpannan, Zanda, Ormax Tiilikatot, DanTegl och B&C. Företaget har cirka 500 anställda. Omsättningen uppgick till 902 miljoner svenska kronor under 2000. Lafarge Braas Scandinavia ingår i Lafarge-koncernen - ett världsledande företag som tillverkar byggnadsmaterial. Företagets fyra divisioner Cement, Aggregates & Concrete, Roofing and Gypsum har alla en ledande ställning på sina respektive delmarknader. Under 2000 uppgick koncernens försäljning till 12,2 miljarder euro. Lafarge har för närvarande 66 000 anställda och bedriver verksamhet i 70 länder. Lafarge Roofing är Lafarge-koncernens taksystemsbolag. Lafarge Roofing har över 200 produktionsanläggningar i 35 länder på fyra kontinenter och är den ledande globala leverantören av produkter för sluttande tak, komponenter för taksystem och skorstenssystem. Under 2000 hade Lafarge Roofing fler än 12 800 anställda och försäljningen uppgick till 1,7 miljarder euro. Mer information finns på vår webbplats: http://www.lafarge.braas.se/ Om du vill ha mer information är du välkommen att kontakta: Bengt Persson, VD, Lafarge Braas Scandinavia, tel +46 (0)8 555 660 50 eller mobil +46 (0)708 22 99 11. Lisette Fridlund, kommunikationschef, Lafarge Braas Scandinavia, tel +46 (0)8 555 660 04 eller mobil +46 (0)70 655 70 76. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00610/bit0001.pdf