Ny taktegelfabrik byggs i Skåne

Report this content

Ny taktegelfabrik byggs i Skåne En gammal brukstradition blir snart verklighet i Skåne igen. Lafarge Braas Scandinavia planerar att bygga en taktegelfabrik i Trelleborgs kommun. Etableringen av den nya fabriken innebär 60-70 nya arbetstillfällen de närmaste 2-3 åren. "Vi planerar att bygga Nordens mest moderna taktegelfabrik i Trelleborgs kommun i Skåne. Fördelarna med Skåne är långsiktig tillgång på lera med bra kvalitet och logistiskt bra placering, eftersom fabriken avser produktion för export till övriga Skandinavien och Östersjöregionen", säger Bengt Persson, koncernchef på Lafarge Braas Scandinavia. Lafarge Braas Scandinavia är marknadsledande inom takmaterial i Norden och Baltikum och erbjuder kompletta taksystem, innefattande betong- och tegelpannor, plåttak samt tillbehör och service. "Vi ser en ökad efterfrågan på taktegel i såväl Skandinavien som i norra Europa och det finns därför ett behov av att bygga ytterligare en taktegelfabrik", fortsätter Bengt Persson. Den nya taktegelfabriken innebär en investering på ca 400 miljoner kronor kommer att ge 60-70 nya arbetstillfällen inom de närmaste 2-3 åren, förutom behovet av lokala entreprenörer. "Lafarge Braas Scandinavias beslut att förlägga den nya produktions- anläggningen i Trelleborg visar än en gång att kommunens strategiska läge har förstärkts genom tillkomsten av Öresundsförbindelsen. Produktionen passar väl in strukturen av Trelleborgs näringsliv, modern teknologi parat med lång tradition av tillverkningsindustri, säger Egil Ahl, kommunstyrelsen ordförande, Trelleborgs Kommun. Fabriken kommer att tillverka en ny generation taktegel som kombinerar modern falsteknik och förbättrad funktionalitet med traditionell skandinavisk design. Fabriken kommer att ha en årlig produktionskapacitet på ca 20 miljoner takpannor. Lafarge Braas Scandinavia planerar att påbörja bygget våren 2002, för att kunna starta produktionen i april 2003. "Vår starka position på den nordiska marknaden möjliggör för oss att vara ledande inom utvecklingen av takmaterial. Den nya fabriken kommer att utrustas med den senaste teknologin och blir den mest moderna taktegelfabriken i Norden. Den kommer också att genomgå miljöcertifiering", säger Bengt Persson. "För oss i Trelleborgs kommun är det en stor glädje att den skånska leran åter kommer till heders. Vi har sett hur tegelbruk efter tegelbruk lagts ner, nu får teglet en renässans tack vare den tekniska utvecklingen" säger Egil Ahl. Etableringen av den nya taktegelfabriken innebär att en gammal kulturtradition tas upp i Skåne igen. För hundra år sedan fanns det ca 100 tegelbruk i Skåne, totalt ca 400 i hela Sverige. I Lafarge Braas Scandinavias verksamhet ingår Vittinge Tegel som är den enda taktegelfabriken i Sverige idag. För ytterliggare information kontakta: Bengt Persson, koncernchef, Lafarge Braas Scandinavia AB, tel. +46 8 555 660 50, mobil +46 708-22 99 11. Lisette Fridlund, informationschef, Lafarge Braas Scandinavia AB, tel. +46 8 555 660 04, mobil +46 70-655 70 76. Egil Ahl, kommunstyrelsen ordförande, Trelleborgs Kommun, tel. +46 410 531 10. Ingrid Wall, informationschef, Trelleborgs kommun, tel. +46 410 531 31, mobil +46 708 817 131. Fakta om Lafarge Braas Scandinavia AB: Lafarge Braas Scandinavia AB är ledande leverantör av taksystem i Norden och Baltikum. Företaget har den senaste tiden stärkt sin position på den nordiska marknaden. I april invigdes en ny betongtakpannefabrik i Finland och senast förvärvades Kami AB, ett av de större företagen i Sverige inom plåttak. Målsättningen är att erbjuda totala taklösningar innefattande produkter, tillbehör och service som kunden behöver vid läggning av tak. Företaget finns representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. I verksamheten ingår varumärken som; Vittinge Tegel, Dan Tegl, Zanda, Ormax samt Kami. Företaget har ca 510 anställda och omsatte 902 MSEK 2000. Lafarge Braas Scandinavia ingår i den franska koncernen Lafarge, som är världsledande inom byggmaterial och har 66.000 anställda i 70 länder. Mer information finns på vår hemsida: http://www.lafarge.braas.se/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00670/bit0001.pdf