Ledande takkoncern byter namn

Ledande takkoncern byter namn Lafarge Braas Scandinavia, ledande leverantör av takmaterial i Norden och Baltikum, integrerar sina verksamheter under ett nytt namn - Lafarge Tekkin. Företaget satsar nu vidare på att utveckla nya koncept inom kompletta taklösningar. Lafarge Tekkin är marknadsledande inom takmaterial i Norden och Baltikum. Många av norra Europas ledande varumärken inom takmaterial produceras av Lafarge Tekkin. På den svenska marknaden ingår varumärken som Vittinge Tegel, Zanda, Jönåkerpannan och Kami. Företaget erbjuder en unik bredd av taktäckningsmaterial; allt från taktegel till betongpannor och plåttak samt tillbehör och service inom takläggning. - Vår ledande ställning ger oss mycket goda förutsättningar att ligga långt fram i utvecklingen inom takmaterialbranschen. Idag efterfrågas i allt högre grad taklösningar snarare än enskilda produkter. Nu fortsätter vi satsa kraftfullt på att utveckla vårt koncept att erbjuda kompletta taklösningar, innefattande takpannor, tillbehör och service som kunden behöver vid läggning av tak. Detta oavsett om det handlar om att bygga nya tak i ett helt hyreshusområde eller att renovera ett villatak, säger Bengt Persson, CEO, Lafarge Tekkin. Företaget har ca 550 anställda i sju länder och omsatte 107 miljoner euro förra året. Lafarge Tekkin ingår i den franska koncernen Lafarge, som är världsledande inom byggmaterial och har 85.000 anställda i 75 länder. - Under de senaste åren har marknaden inom takmaterial blivit alltmer internationell. Vår samlade kompetens och storlek ger oss både snabbhet och flexibilitet samt de skalfördelar som är nödvändiga för att möta de nya behoven som finns på marknaden, säger Bengt Persson. Företaget har den senaste tiden stärkt sin position på den nordiska marknaden. I april invigdes en ny betongtakpannefabrik i Finland samt att de förvärvade Kami AB, ett av de större företagen i Sverige inom plåttak. De planerar också att bygga en ny taktegelfabrik i Skåne/södra Sverige som ska vara klar våren 2003. För ytterligare information: Bengt Persson, CEO, tel. +46 8 555 660 50, mobil +46 708 22 99 11. Lisette Fridlund, informationschef, tel. +46 8 555 660 04, mobil +46 70 655 70 76. www.lafarge-tekkin.com Fakta om Lafarge Tekkin AB: Lafarge Tekkin AB är ledande leverantör av taksystem i Norden och Baltikum. Företaget finns representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. I verksamheten ingår varumärken som Vittinge Tegel, Dan Tegl, Rupp Keramik och KDN inom taktegel. Inom betongpannor finns Zanda, Jönåkerpannan, H-pannan, Haasken, B&C, Ormax, Est Stein samt inom plåt, Kami. Företaget har ca 550 anställda och omsatte 107 miljarder euro år 2000. Lafarge Tekkin ingår i Lafarge-koncernen - världsledande inom byggnadsmaterial. Företagets fyra divisioner Cement, Aggregates & Concrete, Roofing och Gypsum har alla en ledande ställning på sina respektive marknader. Under 2000 uppgick koncernens försäljning till 12,2 miljarder euro. Lafarge har för närvarande 85 000 anställda och bedriver verksamhet i 75 länder. Lafarge Roofing är Lafarge-koncernens division inom taksystem. Lafarge Roofing har över 200 produktionsanläggningar i 35 länder på fyra kontinenter och är den ledande globala leverantören av produkter för sluttande tak, komponenter för taksystem och skorstenssystem. Under år 2000 hade Lafarge Roofing fler än 13 300 anställda och försäljningen uppgick till 1,7 miljarder euro. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/01/20011001BIT00590/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/01/20011001BIT00590/bit0001.pdf