BOKSLUTSKOMMUNIKÉ

1 januari–31 mars 2010 (fjärde kvartalet) • En förbättring av affärsklimatet har noterats. De åtgärder som vidtagits under tidigare perioder har haft en tilltagande positiv effekt under räkenskapsåret, framför allt avseende resultat och kassaflöde. • Nettoomsättningen för kvartal fyra uppgick till 435 MSEK (528). • Rörelseresultat uppgick till 22 MSEK (10) och rörelsemarginalen till 5,1 procent (1,9), där föregående år kvartal fyra påverkades av poster av jämförelsestörande karaktär om –17 MSEK. • Kassaflödet från rörelsen uppgick till 42 MSEK (56) under kvartal fyra och koncernen uppvisade en finansiell nettokassa om 11 MSEK exklusive pensionsskulder vid periodens slut. • Företaget Norwesco AB förvärvades efter kvartalets utgång. 1 april 2009–31 mars 2010 (Bokslutskommuniké 12 månader) • Nettoomsättningen för 2009/10 uppgick till 1 720 MSEK (2 138). • Rörelseresultatet uppgick till 67 MSEK (105), motsvarande en rörelsemarginal om 3,9 procent (4,9). Resultatet inkluderar poster av jämförelsestörande karaktär om totalt –1 MSEK (–21 MSEK). • Resultat efter finansiella poster uppgick till 58 MSEK (94) och resultat efter skatt till 42 MSEK (68). • Resultat per aktie uppgick till 1,91 SEK (3,05). Avkastning på eget kapital var 8 procent (14). • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 87 MSEK (137), motsvarande ett kassaflöde per aktie om 3,96 SEK (6,15). • Soliditeten uppgick till 56 procent (49). • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,50 SEK (1,50) per aktie. Rapporten presenteras av Lagercrantz VD Jörgen Wigh i ett "SmartMeeting" telefonmöte klockan 15.00. För att delta, ring 08-619 75 30 och ange kod 33 23 47#. Presentationen läggs ut strax innan mötet på www.lagercrantz.com/rapport.