Lagercrantz bokslutskommuniké 2020/21

Fjärde kvartalet (1 januari – 31 mars 2021)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 118 MSEK (1 112).
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 192 MSEK (152), vilket innebar en rörelsemarginal om 17,2% (13,7%).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 32% till 166 MSEK (126).
  • Resultat efter skatt ökade till 126 MSEK (101).
  • Under kvartalet förvärvades fem verksamheter (VP Metall AS, Hovicon International B.V., Oy Esari Ab, Proagria Miljø A/S samt Vihab AB) med en total affärsvolym om ca 200 MSEK på årsbasis.
  • I mars 2021 offentliggjordes en förtydligad strategisk inriktning och omorganisation och där koncernens finansiella målsättningar och hållbarhetsambitioner preciserades.
  • Efter räkenskapsårets utgång förvärvades CW Lundberg AB med en affärsvolym om ca 185 MSEK med dotterbolag i bl a Sverige, Norge och Polen.

Räkenskapsåret 1 april 2020 – 31 mars 2021 (12 månader)

• Nettoomsättningen för räkenskapsåret uppgick till 4 091 MSEK (4 180).
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 9% till 616 MSEK (565), vilket innebar en rörelsemarginal om 15,1% (13,5%).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 9% till 502 MSEK (460) och resultat efter skatt ökade till 388 MSEK (366).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 782 MSEK (507) under räkenskapsåret.
  • Avkastning på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 22% (23%) och soliditeten vid periodens utgång var 40% (39%).
  • Resultatet per aktie efter utspädning uppgick för räkenskapsåret till 1,91 SEK (1,80).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,00 SEK (0,67) per aktie.

Koncernchefens kommentar

”Starkt år trots osäkra marknadsförutsättningar.”

Året som gått

Räkenskapsåret 2020/21 blev ett nytt starkt år för Lagercrantz vilket understryker styrkan i vår affärsidé och vår styrmodell med decentralisering och målstyrning. Resultatet efter finansnetto för helåret nådde en ny högstanivå med 502 MSEK, att jämföra med 460 året innan. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 782 MSEK (507). Resultatet är väldigt glädjande då året så påtagligt präglats av covid-19, där vi framför allt under våren 2020 upplevde en stor osäkerhet kring effekterna av pandemin. Jag är övertygad om att vi stått starka i snålblåsten tack vare vår organisationsform med autonoma, lokalt styrda bolag. Under året har vi sett många exempel på stort ansvarstagande och proaktivitet bland våra chefer och ledare, därför vill jag rikta ett extra stort tack till alla medarbetare för goda insatser i svåra tider under året.

Efter den osäkra våren 2020 innebar räkenskapsårets kvartal 2, 3 och 4 en successiv återhämtning med förbättrad orderingång, stärkta bruttomarginaler och återhållsamhet när det gäller kostnader. Sammantaget resulterade det i ett starkare resultat. Under hösten genomförde vi också en split 3:1 för att öka likviditeten i aktien. Vi återupptog förvärvsaktiviteterna som var satta på paus under inledningen av pandemin och jag kan med glädje konstatera att avslutningen på året blev stark med en resultatökning i sista kvartalet på knappt 30% och en all-time-high rörelsemarginal i fjärde kvartalet om 17,2%. Under kvartal tre och fyra genomförde vi inte mindre än sex förvärv vilka kommer stärka koncernen ytterligare. I början på det nya räkenskapsåret 2021/22 genomfördes en något större transaktion genom förvärvet av taksäkerhetsföretaget CW Lundberg. Förvärvet adderar en affärsvolym på cirka 185 MSEK med en proforma EBITA under 2020 om 33 MSEK. Sammanfattningsvis är bedömningen att Lagercrantz har sin starkaste plattform någonsin och att vi nu levererar ett rekordår 2020/21 trots pandemin.

Framtid

När jag nu tittar framåt så gör jag det med tillförsikt. Förhoppningsvis kommer vaccinationsprogrammen innebära att samhällen kan öppna upp och bedömningen är att en hög investeringsvilja kommer att driva på tillväxten de närmaste åren. I en sådan omvärld ser jag goda möjligheter för många av Lagercrantz verksamheter.

Inför det nya affärsåret har vi fastställt ett program för fortsatt expansion som vi kallar ”Lagercrantz mot miljarden”. Här förtydligas den strategiska inriktningen och de finansiella målsättningarna, vi genomför en omorganisation av divisionerna och vi sätter fokus på hållbarhet.

Vi konstaterar i strategiarbetet att Lagercrantz affärsidé varit framgångsrik genom många år och utgör en stark plattform för framtida expansion. Under de senaste 10 åren har aktien genererat en avkastning om 30% per år inklusive utdelningar. Expansionen har finansierats av kassaflöden från rörelsen och har präglats av förvärv med en ökad andel nischade produktbolag, vilket har bidragit till högre marginaler och bättre förutsättningar för organisk tillväxt, inte minst på export.

Framåt är avsikten att fortsätta bygga en stark B2B Tech Group med ledande verksamheter inom olika nischer. Genom att nå de finansiella målen är målsättningen att bygga en koncern med 1 miljard i vinst inom fem år. De finansiella målen är högt satta med en resultattillväxt (EBT) överstigande 15% årligen över en konjunkturcykel, en avkastning på eget kapital om minst 25% och en policy med utdelningsandel om 30-50% av nettoresultatet. Ambitionen är att tillväxten till minst en tredjedel ska ske organiskt och resterande genom förvärv av cirka 5-8 företag per år. Lagercrantz är och kommer fortsätta att vara en långsiktig ägare där koncernen ska bygga långsiktigt hållbara marknadspositioner där varje verksamhet också bidrar med samhällsnytta.

För att förbättra förutsättningarna att nå målen genomför vi en omorganisation, där verksamheterna inom koncernen från och med det nya affärsåret 2021/22 delas in i fem divisioner (mot tidigare fyra). Den nya organisationen förtydligar inriktningen mot attraktiva tillväxtsegment vilket skapar dynamik och tydlighet såväl internt för medarbetarna, gentemot aktiemarknaden och på förvärvsmarknaden. Den nya strukturen med divisionerna Electrify, Control, TecSec, Niche Products och International känns fantastiskt spännande.

Inom förvärv breddar vi arbetet till ett större geografiskt område och förstärker med utökade resurser i divisionerna. Detaljerna framgår längre fram i denna bokslutskommuniké.

Vidare innefattar ”Lagercrantz mot miljarden” ett ökat fokus på hållbarhet då vår övertygelse är att det finns en stark koppling mellan hållbarhet och långsiktigt värdeskapande i form av affärs- och samhällsnytta. Under de senaste åren har vi flyttat fram positionerna inom området. Vårt hållbarhetsarbete ska genomsyra hela verksamheten, från utvärdering av nya verksamheter vid förvärv, vid investeringar och utveckling av befintliga verksamheter samt i vårt agerande som en ansvarsfull ägare.

Stockholm, den 11 maj 2021

Jörgen Wigh
VD och Koncernchef

En telefonkonferens på engelska arrangeras den 11 maj klockan 10.00 CET.
Telefon: +46 8 619 7530. PIN: 332347#
Länk till presentation:

För ytterligare information, kontakta:
Jörgen Wigh, VD, telefon +46 8-700 66 70
Kristina Elfström Mackintosh, finansdirektör, telefon +46 8-700 66 70

Denna information är sådan som Lagercrantz Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades för offentliggörande genom angvien kontaktpersons försorg 2021-05-10 kl 08:00 CET.

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns knappt 60-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 1 600 anställda och omsätter över 4 000 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com