Lagercrantz bokslutskommuniké 2021/22

Fjärde kvartalet (1 januari – 31 mars 2022)

• Nettoomsättningen ökade med 41% till 1 575 MSEK (1 118).
    • Organiskt ökade nettoomsättningen med 20%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 38% till 265 MSEK (192), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 16,8% (17,2%).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 29% till 214 MSEK (166).
  • Resultat efter skatt ökade med 34% till 169 MSEK (126).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 168 MSEK (173).
  • Lagercrantz aktie (LAGR B) flyttades till Large Cap-segmentet på Nasdaq Stockholm från och med januari 2022.

Räkenskapsåret 1 april 2021 – 31 mars 2022 (12 månader)

• Nettoomsättningen ökade med 34% till 5 482 MSEK (4 091).
    • Organiskt ökade nettoomsättningen med 16%.
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 45% till 895 MSEK (616), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 16,3% (15,1%).
  • Resultat efter finansiella poster ökade med 48% till 741 MSEK (502) och resultat efter skatt ökade med 47% till 572 MSEK (388).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 594 MSEK (782).
  • Avkastning på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 28% (22) och soliditeten vid periodens utgång uppgick till 36% (40).
  • Resultat per aktie efter utspädning ökade med 47% till 2,80 SEK, att jämföra med 1,91 SEK för räkenskapsåret 2020/21.
  • Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 1,30 SEK (1,00) per aktie.
  • Under räkenskapsåret genomfördes sju förvärv; CW Lundberg, Libra, AC Antennas, Geonor, GM Scientific, Westmatic och ARAS Security med en total årlig affärsvolym om ca 665 MSEK.

Koncernchefens kommentar

”Lagercrantz når nya höjder”

Lagercrantz kvartal januari-mars 2022 blev en mycket bra avslutning på räkenskapsåret 2021/22. Efterfrågan var stark, vilket medgav en organisk omsättningstillväxt om rekordhöga 20%. EBITA-marginalen var fortsatt god med 16,8% och avkastningen på eget kapital för hela räkenskapsåret nådde 28% (22), vilket är 3 procentenheter högre än den långsiktiga finansiella målsättningen. Under räkenskapsåret har företagsförvärven adderat cirka 665 MSEK till koncernens affärsvolym, vilket bidragit påtagligt till tillväxten. Vinsten per aktie efter utspädning ökade för räkenskapsåret med 47% till 2,80 SEK (1,91) och styrelsen föreslår en ökad utdelning till 1,30 SEK per aktie (1,00), sammanfattar VD Jörgen Wigh.

För hela koncernchefens kommentar, vänligen se bokslutskommunikén.

Stockholm den 17 maj 2022

En telefonkonferens på engelska arrangeras den 17 maj klockan 10.00 CET.
Telefon: +46 8 619 7530. PIN: 332347#
Länk till presentation:

Denna information är sådan som Lagercrantz Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2022-05-17 kl 08.00 CET.

Jörgen Wigh, VD                              +46 (0)8 700 66 70
Peter Thysell, Finansdirektör            +46 (0)70 661 05 59

eller besök hemsidan www.lagercrantz.com

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 60-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 1 950 anställda och omsätter cirka 5 500 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com