Lagercrantz bokslutskommuniké 2023/24

Fjärde kvartalet (1 januari – 31 mars 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 6% till 2 159 MSEK (2 040).
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 14% till 390 MSEK (343),där EBITA-marginalen ökade till 18,1% (16,8).
  • Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 10% till 298 MSEK (272).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 378 MSEK (418).
  • Resultat efter skatt ökade med 13% till 240 MSEK (213).

tolv MÅNADER (1 april 2023 – 31 mars 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 12% till 8 129 MSEK (7 246).
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 19% till 1 431 MSEK (1 205), där EBITA-marginalen ökade till 17,6% (16,6).
  • Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 15% till 1 116 MSEK (968).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 24% till 1 327 MSEK (1 070).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 27% (29) och soliditeten uppgick till 35% (37).
  • Resultat efter skatt ökade med 16% till 877 MSEK (758) och resultat per aktie efter utspädning ökade med 15% till 4,25 SEK (3,70).
  • Styrelsen föreslår en höjd utdelning med 19% till 1,90 SEK (1,60) per aktie.
  • Under räkenskapsåret genomfördes nio förvärv med en total årsomsättning om cirka 1 175 MSEK, motsvarande 16% av nettoomsättningen för föregående räkenskapsår 2022/23.

”En allt starkare plattform för framtida tillväxt”
Lagercrantz summerar ännu ett framgångsrikt räkenskapsår 2023/24. För helåret ökade rörelseresultatet (EBITA) med 19% till 1 431 MSEK och EBITA-marginalen stärktes med ytterligare en procentenhet till goda 17,6%. Vinsten per aktie nådde därmed 4,25 SEK, en ökning med 15% mot året innan och en ny högstanotering för 14:e året i rad. Härtill ökade kassaflödet från den löpande verksamheten med 24% till 1 327 MSEK och vi har genomfört nio spännande förvärv, som tillför goda 16% i årlig affärsvolym med högt marginalinnehåll.
För hela VD-kommentaren, vänligen se bokslutskommunikén.

Stockholm den 17 maj 2024

En webbsänd presentation kommer att hållas den 17 maj, kl 10:00 med VD Jörgen Wigh och CFO Peter Thysell.
Webbsändningen kommer att spelas in.

För att delta via webcast går du in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

För att delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Denna information är sådan information som Lagercrantz Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 2024-05-17 kl 07:40 CET.

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, telefon +46 8 700 66 70
Peter Thysell, Finansdirektör, telefon +46 70 661 05 59

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns omkring 75 bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 800 anställda och omsätter drygt 8 100 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001.
www.lagercrantz.com