Lagercrantz delårsrapport 1 april - 31 december 2022

TREDJE KVARTALET (1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2022)
•    Nettoomsättningen ökade med 38% till 1 941 MSEK (1 405), varav den organiska tillväxten uppgick till 10%.
•    Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 43% till 323 MSEK (226), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 16,6% (16,1).
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 439 MSEK (172).
•    Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 31% till 251 MSEK (191).
•    Resultat efter skatt ökade med 34% till 199 MSEK (148).

NIO MÅNADER (1 APRIL – 31 DECEMBER 2022)
•    Nettoomsättningen ökade med 33% till 5 206 MSEK (3 907), varav den organiska tillväxten uppgick till 10%.
•    Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 37% till 863 MSEK (630), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 16,6% (16,1).
•    Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 32% till 697 MSEK (527).
•    Resultat efter skatt ökade med 35% till 546 MSEK (403). För den senaste tolvmånadersperioden uppgick resultat per aktie efter utspädning till 3,50 SEK (2,80 för räkenskapsåret 2021/22).
•    Avkastning på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 30% (29) och soliditeten uppgick till 35% (36).
•    Sedan räkenskapsårets början har sex bolagsförvärv samt ett inkråmsförvärv genomförts med en total årsomsättning om cirka 1 005 MSEK.

VD-KOMMENTAR

”Ännu ett starkt kvartal med rekordresultat och starkt kassaflöde”

Marknadsläget var fortsatt positivt för de flesta av Lagercrantz verksamheter under det tredje kvartalet. Detta resulterade i en organisk omsättningstillväxt på 10% för kvartalet, en beställningsingång i nivå med nettoomsättningen och fortsatt starka marginaler. Under kvartalet förvärvade division Electrify Tykoflex, en spännande verksamhet i en av våra prioriterade sektorer, som tillför ca 140 MSEK i årlig affärsvolym med god lönsamhet. Sammantaget levererade vi ett kvartalsresultat efter finansnetto om rekordhöga 251 MSEK, motsvarande en tillväxt på 31% från föregående år. Vinsten per aktie ökade till 3,50 SEK på rullande 12 månader och avkastningen på eget kapital uppgick till 30%. Härtill var kassaflödet från den löpande verksamheten under kvartalet mycket starkt och uppgick till 439 MSEK (172).

För hela VD-kommentaren, vänligen se delårsrapporten.

Stockholm den 1 februari 2023

En telefonkonferens arrangeras den 1 februari kl 10:00 CET.
Telefon: +46 8 619 7530 eller +44 20 707 532 17 (UK).
PIN: 332347#
Länk till presentation:

Denna information är sådan som Lagercrantz Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-01 kl 07:40.

Jörgen Wigh, VD och koncernchef, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,
Peter Thysell, CFO, Lagercrantz Group AB, telefon +46 8 700 66 70,

Lagercrantz Group är en teknikkoncern som erbjuder värdeskapande teknik, antingen med egna produkter eller med produkter från ledande leverantörer. Inom koncernen finns ett 70-tal bolag, vart och ett orienterat mot en specifik delmarknad, en nisch. Gemensamt för bolagen är att värdeskapandet är stort, med hög grad av kundanpassning, support, service och andra tjänster. Lagercrantz är verksamt i nio länder i Nordeuropa, i Kina, Indien och i USA. Koncernen har omkring 2 400 anställda och omsätter över 6 800 MSEK. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm sedan 2001. www.lagercrantz.com